23 жовт. 2018 р.

Виховний захід на тему: «Я - за безпечний Інтернет»


Мета: 
v  дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету;
v  засвоїти правила безпечної роботи в Інтернеті;
v  розвивати логіку, кмітливість;
v  сприяти обізнаності учнів про небезпеки, які існують в Інтернеті та про шляхи їх подолання;
v  виховувати інформаційну культуру учнів.
Обладнання:  Соціальні ролики про безпечний Інтернет, 2-а аркуші ватману, маркери 4 кольорів, ПК, екран, мультимедійний проектор, канцелярські скріпочки, 10 золотих правил безпеки в Інтернеті для дітей, оформлені у вигляді пелюсток квітки.
Слайд  3
Девіз:
«Хто володіє інформацією, той володіє світом!»



Хід заняття
Учень 1:
Ми з радістю усіх вас тут вітаємо,
В питаннях інформатики суперників не маємо!
Ми знаємо Інтернет, як рідну косметичку,
Шукати інформацію ввійшло у нас у звичку!
Мережа небезпечною зробилася для нас,
Такий-то, люди добрі, настав для людства час.
Учень 2
Ті ігри, спами, віруси шкідливі для людей.
Від Інтернет-залежності рятуйте всіх дітей!
 Не знаємо ми міри для Інтернет-розваг,
І від оцього всього вже їде в людства дах!!!
Учень 3
Розшукують нас віруси і небезпечний спам.
Все більше наближається підставлений капкан.
Чому комп висне, париться? Зійдіть з леза ножа!
Оці всі дивні фокуси дарує мережа!
Ведуча 1.
Інтернет. Що це? Останні роки це слово щільно увійшло в наше життя. Це цікавий та захоплюючий світ, який дозволяє тобі дізнаватись про світ цікавого, спілкуватись з людьми в різних кінцях світу не виходячи з власної кімнати, грати в цікаві ігри та ділитись з іншими своїми думками та захопленнями. Сучасна людина не уявляє собі життя без  Інтернету.
Ведуча 2.
Коли ми потрапляємо до Всесвітньої мережі, ми потрапляємо у світ, де нас оточують люди: хороші та погані, добрі та злі, розумні та не дуже; інформаційні потоки: корисні та шкідливі; новини, музика; фільми і ще багато різної інформації.
Ведуча 1.
Ми свідомо здійснюємо пошук серед усього цього розмаїття. Інтернет є дуже широким джерелом інформації, іншими словами, інформаційним простором, у якому, як і в реальному житті, є позитивні та негативні сторони.
Ведуча 2.
З дитинства ми  знайомимося з Правилами дорожнього руху, Правилами поводження з газом, Правилами з пожежної безпеки, і ми спокійно реагуємо на них і виконуємо, бо знаємо, що це життєво необхідно. На будь-якому підприємстві, дорослі знають і дотримуються правил, щоб працювати безпечно, щоб ніщо не загрожувало не тільки їх життю, але і моральній та духовній рівновазі.
Ведуча 1.
А чи існують правила, яких ми маємо дотримуватись працюючи в Інтернет? Що нам потрібно знати і чого дотримуватися, щоб залишитися здоровою людиною з усіх боків.
Вчитель.
На сьогодні в Україні проблема безпеки дітей в Інтернеті постала особливо гостро. Аудиторія користувачів всесвітньої мережі дедалі розширюється, і її переважну частину становлять діти та підлітки, які не усвідомлюють повністю загроз, що можуть чекати у віртуальному просторі.
Саме тому сьогоднішній наш виховний захід ми присвятимо темі «Безпечний Інтернет». Спробуємо дослідити  позитивні і негативні наслідки Інтернету, сформулювати та засвоїти правила безпечної роботи в Інтернеті.
А зараз переглянемо відео-ролик про безпечний Інтернет.
Перегляд відео № 1 Соціальний ролик про безпечний Інтернет
Більше знань про безпечний Інтренет дізнаємося під час тренінгу.
А зараз ви об’єднаєтеся в дві команди, досить цікавим способом за допомогою пазлів. Ви берете частини зображення і   повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього зображення. 
Слайд 4
Вправа 1. Знайомство
Кожна команда оголошує свою назву і обирає капітана. Після чого капітан команди роздає бейджики і розповідає про склад своєї команди.
Слайд 5
Вправа 2. Очікування (гра «Гаряча картопля»)
Гру розпочинає один із капітанів і передає іншому кидаючи йому м’яч. Той хто спіймав розповідає про свої очікування, починаючи з фрази: «Від сьогоднішнього тренінгу я очікую…». Далі кидає іншому учаснику.
Слайд 6
Вправа 3. Гра «Хто більше?»
Кожній з команд видається маркер та аркуш ватману. Учитель пропонує командам написати за 3 хвилини якомога більше Інтернет-термінів, тобто все, що пов’язано з Інтернетом. Але назви сайтів писати не можна.
Наприклад: спам, комунікації, вірус, друзі, сайт, пошта та інші.
Далі кожна з команд називає одне слово по черзі. Якщо в іншій команді воно є, обидві групи закреслюють слово.
Перемагає той, в кого найбільша кількість незакреслених слів.
(Яка команда готова підносить табличку)
Учень:
Комп’ютер – це буденна річ,
І кожен її має.
Хорошу доповідь зробить
Тобі допомагає;
Можливо, хочеться тобі
Розважитися трохи –
Багатий і цікавий світ
Відкрити допоможе.

Бо кожен з підлітків в наш час
Зазвичай полюбляє
До Інтернету заглянуть –
Він відповіді знає.
Скачати можна фільм чи гру,
Посидіти в «онлайні»,
Чат, форум, сайти – все
Знайоме і звичайне.

Застерігаємо вас ми,
Що варто пам’ятати
Про незвичайних «хижаків»,
Їм шансу не давати:
Не відкривати їм адрес
(Домашніх або друзів),
Щоб наслідки фатальними
Не стали, любі друзі!
Слайд 7
Перегляд презентації вікторина
Вправа 4. Вікторина
За допомогою таблички «Відповідь готова», команда яка готова відповідати підносить табличку і дає відповідь.
Слайд 8
Вправа 5. «Небезпеки в Інтернеті»
      Перша команда називає позитивні сторони Інтернету, а друга - негативні. Команди говорять по черзі. (2 хв подумати)
(Хто готовий підносить табличку)

Учень:
Хто володіє інформацією - той світом володіє,
Тож павутина Інтернету здійсняє наші мрії
Знайти тут можна все, що стане у нагоді,
бо технології прогресу завжди лишаться в моді.
Та про безпеку в мережі нам варто пам’ятати,
про антивірусні програми повинен кожен знати.
Троянські коні, хробаки та хакерські атаки
вам здатні шкоду нанести, тож знайте їх ознаки.
Від пошти логін і пароль нікому не давайте
аби від спаму вберегтись, на це завжди зважайте.
Безпеки заходи прості сприймайте, як закони
і в Інтернеті не страшні вам жодні перепони!

Слайд 9
Вправа 6: Побажання Інкогніто
Кожному з учасників видається стікер, на якому вони пишуть побажання, а з іншої сторони ім’я кому призначене побажання. Наприклад: бажаю знайти нових друзів/ безпечного Інтернету. Потім побажання приклеюють
Після цього тренер знімає стікери  та зачитує, кому що побажали.
Діти,  чи знаєте ви  від кого прийшло до вас побажання.
Так і в Інтернеті, ми не знаємо, хто реально надіслав нам повідомлення.
Слайд 10
Презентація про скріпку
Вправа 7:
Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»
Ведуча 1
- Ми пропонуємо до Вашої уваги казку про дівчинку Скріпочку, таку ж, як і у Вас в руках. Скріпочка дуже товариська і весела.
Ведуча 2
На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.
(Учасникам пропонується розігнути скріпочку і зробити з неї посмішку).
- Спілкуючись «в контакті» з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старше за неї.
На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.
Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.
(Учасникам пропонується зробити зі скріпочки квітку)
- Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився  неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго  хлопця.
Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця. (Учасникам пропонується повернути скріпочку в первину форму)
- У вас вийшло? Ось і у Сріпочки не вийшло.
 Як ви гадаєте, де допустила помилку Скріпочка?
 Що було необхідно зробити інакше?
Вчитель
ПАМ’ЯТАЙТЕ:
Якщо хтось незнайомий запропонує Вам дружбу в Інтернеті, згадайте казку про маленьку Скріпочку та дотримайтесь цих правил:
·          не вірте тим даним і фотографіям, які Вам надсилають;
·          погоджуйтесь на зустріч лише вдень та в людному місці;
·          повідомте батькам про зустріч або візьміть їх з собою.
Слайд 11
Вправа 8 Порятунок
Необхідно: 10 різних продуктів харчування, які змелені для дегустації. Це може бути: сіль, цукор, какао, кава, перець, горіх, мак, мука, манка, рис.
Правила гри.
Потрібно дуже мало кожного продукту: тільки для того, аби спробувати. Кожен продукт знаходиться в окремих пакетиках.
Кожен учасник самостійно куштує продукти та заповнює свій лист: «Що це?» та «Для чого це використовується?». Коли всі заповнять свої листки ведучий просить прочитати.
(Хто готовий підносить табличку)

Обговорення.
Чому важко розпізнати деякі речовини? Чому не завжди були впевнені у відповіді? Чому деякі речовини ви одразу назвали? Чи можемо ми щось приготувати із цих речовин, не маючі їх назв?
Аналогія в роботі із Інтернет.
Досить часто ми «дегустуємо» програмне забезпечення, завантажуючи із невідомих сайтів. Також дозволяємо завантажувати певні програми та ігри на свій комп’ютер, не знаючи навіть їх призначення.
Якщо ми не знаємо назви і не знаємо саму «речовину» - краще не коштувати.
Ведуча 1
Віруси та хробаки є небезпечними програмами, які можуть поширюватися через електронну пошту або веб-сторінки. Віруси можуть пошкодити файли або програмне забезпечення, що міститься на комп’ютері. Хробаки розповсюджуються швидше за віруси безпосередньо з одного комп’ютера на інший.
Ведуча 2
Троянські коні або троянці – це небезпечні програми, які створені так, щоб виглядати безневинними, наприклад, як гра. Після активації вони можуть пошкодити файли без відома користувача.
Ведуча 1
Хакери та зломщики – це терміни, які використовують для людей, які зламують та проникають у системи даних.
Ведуча 2
Слайд 12
Вправа 9: Правила розумного користувача Інтернету
Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання:
- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?
- Так.  Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».
Відповіді учнів
Слайд 13
Шість правил розумного користувача Інтернету:
1.        Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших.
2.        Я буду залишати негарні веб-сайти.
3.        Я буду зберігати свій пароль в таємниці.
4.        Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою.
5.        Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями.
6.        Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти реальні імена, адреси й номери телефонів.

З кожним днем комп’ютер стає в моді все більше і більше. І багато хто з нас все більше і більше свого часу проводить за комп’ютером в Інтернеті. І це з часом може стати інтернет-залежністю.
Презентація інтернет-залежність
Вправа 10: Нова «Хвороба»
Нова «хвороба» сучасності - інтернет-залежність з кожним днем набуває все більших ознаки загальної пандемії. Батьки потихеньку панікують, спостерігаючи, як їхні діти перестають спілкуватися з однолітками або ходити на секції, воліючи годинами безперервно «зависати» в інтернеті. Так, що там діти, нас дорослих самих «за вуха" не відтягнути від комп'ютера, заходячи на «пару хвилин» в соцмережі, ми, не помічаючи того, вмудряємося просиджувати там до самого ранку ...
Чи став комп'ютер для вас другим життям? Хочете знати напевно? Тоді давайте пройдемо тест на інтернет-залежність.
Може хто з гостей хоче пройти цей тест?
Комп'ютерна залежність,
тест: інструкція
Для визначення ступеня залежності від інтернету, потрібно відповісти на нижче наведені питання, вибираючи  відповідь,  потім поставити відповідні бали і порахувати.
5 - завжди-
4 - досить часто-
3 - іноді-
2 - часами буває-
1 - дуже рідко-
0 - до мене це не відноситься.
Важливо відповідати на питання чесно і відверто.
Ведучі

Тест на інтернет-залежність

o     1. Як часто Ви довше залишаєтеся on-line, ніж мали намір?
o     2. Як часто ви ігноруєте свої домашні обов'язки заради того, щоб довше побути в інтернеті?
o     3. Як часто Ви віддаєте перевагу збудженню від інтернет-матеріалів?
o     4. Ви зав`язуєте нові взаємини з користувачами інтернету?
o     5. Як часто скаржаться оточуючі вас люди на те, що за комп'ютером ви проводите занадто багато часу?
o     6. Чи трапляється, що ваша робота, або навчання страждає через занадто частого або довгого часу, який ви проводите on-line?
o     7. Перевіряєте ви пошту, перед тим, як зайнятися необхідними справами?
o     8. Як часто страждає продуктивність вашої роботи через заглибленості в комп'ютер?
o     9. Чи трапляється вам займати оборонну позицію або ставати потайним, коли вас питає хто-небудь, чим ви займаєтеся в мережі і навіщо вам це потрібно?
o     10. Як часто ви прагнете позбутися тривожних думок про власне життя, замінюючи їх заспокійливими думками про мережі?
o     11. передчуваєте ви свій черговий сеанс on-line?
o     12. Чи трапляється вам відчувати, що без інтернету життя було б нудне, порожня і безрадісна?
o     13. Чи часто вам доводиться дратуватися, кричати і виходити з себе, якщо хтось вам заважає, відволікає в процесі сеансу on-line?
o     14. Як часто ви відмовляєте самому собі уві сні і відпочинку через нічні «входжень»?
o     15. Перебуваючи поза мережею, як часто ви думаєте про швидке підключення, захоплюють вас думки про інтернет?
o     16. Чи трапляється вам, перебуваючи on-line, говорити собі: «ну ще одну хвилиночку ...»?
o     17. Бували або чи бувають у вас безуспішні спроби скоротити час, який ви перебуваєте в мережі?
o     18. Наскільки часто ви маєте намір приховати від оточуючих тривалість вашого перебування в інтернеті або за комп'ютером?
o     19. Наскільки часто інтернет для вас краще реального спілкування з людьми?
o     20. Наскільки часто у вас відбувається погіршення настрою, пригніченість або дратівливість, коли ви знаходитесь поза мережею, яке зникає, варто вам тільки підключитися?
Якщо набрано 50-79 балів, варто врахувати серйозний вплив Інтернету на ваше життя.
Якщо набрано 80 балів і більше, у вас можна діагностувати інтернет-залежність з необхідністю допомоги спеціаліста.
Вчитель
Рекомендуємо 6 правил для батьків — розумних користувачів Інтернету:
1.       Розмістіть комп’ютер у кімнаті, яку використовують усі члени родини.
2.       Використовуйте будильник для обмеження часу, якій дитина проводить в Інтернеті.
3.       Використовуйте технічні засоби захисту: функції батьківського контролю в операційній системі, антивірус та спам-фільтр.
4.       Створіть «Сімейні Інтернет-правила», що містять правила онлайн-безпеки для дітей.
5.       Проводьте більше часу із дитиною. Всіляко заохочуйте обговорення тем, пов’язаних з Інтернетом.
6.       Навчайте дітей критично ставитися до інформації в Інтернеті і не повідомляти особисті дані он-лайн.
Слайд 15
Вправа 11: Підсумки (вправа «Валіза»)
·          На початку вправи кожний учасник отримує стікер та закінчує фразу „Я сьогодні зрозумів ...”
·          Тренер на листі ватману приклеює малюнок валізи, пральної машини і корзину для сміття (або має  домашню заготовку).
·          Кожному учаснику пропонується розподілити «знання і навички, що вони отримали на тренінгу», за принципом:
-           якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації або йому
          було нецікаво – стікер « відправляють» до корзини для сміття;
-           якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити» - до пральної
          машини;
        - якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з
          собою та втілювати в життя.

Давайте, щоб краще запам’ятати правила зберемо квіточку  безпечної роботи в Інтернеті.
     На дошку заздалегідь закріплена серединка квітки. На столі лежать пелюстки, на яких з іншого боку записані правила безпечної роботи в Інтернеті. Учні, по черзі беруть пелюстку, озвучують  правило і прикріплюють її на дошку до серцевинки.
10 правил безпеки в Інтернеті для дітей, які записані на пелюстках квітки.
1. Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи.
2. Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.
3. Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою ви познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків.
4. Не посилати свої фотографії чи іншу інформацію без дозволу батьків.
5. Не відповідати на невиховані і грубі листи. Якщо одержите такі листи не з вашої вини, то сповістіть про це батьків, нехай вони зв'яжуться з компанією, що надає послуги Інтернет.
6. Розробити з батьками правила користування Інтернетом. Особливо домовитися з ними про прийнятний час роботи в Інтернеті і сайти, до яких ви збираєтесь заходити.
7. Не заходити на аморальні сайти і не порушувати без згоди батьків ці правила.
8. Не давати нікому крім батьків свої паролі, навіть найближчим друзям.
9. Не робити протизаконних вчинків і речей в Інтернеті.
10. Не шкодити і не заважати іншим користувачам
А зараз, щоб ніхто не забував про правила  користування Інтернетом ми вручимо пам’ятки.
Вчитель
Слід всім пам’ятати, що Інтернет - це лише інструмент, яким Ви користуєтесь, щоб отримати відповіді на свої питання. Вчіться користуватись Інтернетом із розумом, а краще – знайдіть себе в реальному житті та станьте в ньому авторитетною та вагомою людиною.