26 бер. 2018 р.

Конспект уроку 4 клас. Тема 27. Цикли: повторення задану кількість разів. Повторення до виконання умови. Алгоритми з циклами.



Мета: Ознайомити дітей з поняттями «цикл», «циклічний алгоритм». Навчити складати блок-схеми циклічного алгоритму. Закріпити знання про алгоритми.
Обладнання: комп’ютер Pentium, презентація «Циклічні алгоритми».
Наочність і матеріали:  плакати з зображенням блок схем (циклічні, та розгалужені).
Хід уроку:
І.Організаційна частина
 Доброго дня! Сіли всі гарно за парти, заховайте всі зайві речі, щоб нічого вам не заважало, залиште лише зошит і ручку і слухаємо мене уважно.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Перевірка д/з      (2хв)

На минулому уроці вам було задане домашнє завдання.
- Скажіть, яке вам було домашнє завдання? (відповідь учнів)
2. Перевірка правил техніки безпеки. (2хв)
Зараз перевіримо як ви знаєте правила поведінки і безпеки в класі інформатики.
-         Коли ви повинні заходити в клас?  Коли продзвенить дзвінок
-         Як ви повинні сидіти за робочим столом? ( один учень демонструє)
-         Якою повинна бути відстань від очей до монітора 50-60 см
-         Які складові входять до комп’ютера Системний блок, монітор, клавіатура, колонки і т.д.
-         А чи можна за столом де комп’ютер щось їсти? Чому? Тому, що може поламатись комп’ютер
-         Яке « золоте правило» кабінету інформатики? Нічого не робити без дозволу вчителя

Молодці, ви гарно знаєте правила техніки безпеки. Давайте повторимо попередньо вивчений матеріал.
- Отож , що таке алгоритм? Це послідовність команд, за допомогою яких  можемо виконати певну задачу.
А простіше, це складання дій на виконання певної задачі.
-         Як можна записувати алгоритми? За допомогою блок-схеми і опису.
-         Що ми робимо при описі? Описуємо кожну дію
-         А за допомогою блок-схеми? Записуємо дії за допомогою фігур
-         Які фігури використовуються при складанні блок-схем? Прямокутник, еліпс, ромб.
-   Які є види алгоритмів?(лінійні та розгалужені)
-         Що ж таке лінійний алгоритм? Лінійний алгоритм -  це алгоритм в якому усі команди виконуються по порядку, один за одним, ніби по лінії.
- Давайте складемо лінійний  алгоритм усно « Як намалювати квіточку» (потім показую плакат з алгоритмом на дошці).
- Взяти альбом
     - Взяти олівці
     - Сісти за стіл
     - Відкрити альбом
     - Взяти потрібний олівець
     - Почати малювати

- Діти, а як називається такий алгоритм?  Лінійним.
-         Що таке лінійний алгоритм? (Лінійний алгоритм – алгоритм, в якому команди виконуються послідовно в часі одна за одною)
-         

У вас всіх напевно є вдома телевізор. Вчора ви по рекламі побачили і запам'ятали ,що о 16.00  у п'ятницю буде йти мультик ("Пригоди принца Мартіна") то телеканалу "1+1". Наступила 16.00 год. п'ятниці  ,які будуть ваші дії ми разом запишемо розгалуженим алгоритмом у вигляді блок - схемі !




- То, який алгоритм ми розглянули?   Розгалужений.
- Що таке розгалужений алгоритм?( це алгоритм в якому є умова, а залежності від якої ми робимо вибір.)
- Чим відрізняється лінійний алгоритм від розгалуженого? (Тим що в лінійному всі дії виконуються по порядку , а в розгалуженому є відгалуження).

ІІ. Виклад нового матеріалу
-                От в нас є така задача: посадити 10 дерев в саду. Давайте складемо алгоритм.
Перед ти як ми запишемо алгоритм за допомогою блок схеми давайте пригадаємо частини,що входять до блок схеми,та їх призначення.
-      Діти, що саме перше малюємо для початку? (Еліпс)
-      А для чого призначений еліпс?(початок,та кінець алгоритму) 
-      А далі, щоб записати дії?  Прямокутник
-      Яку фігуру використовуємо для умови?         Ромб

   

То що ж діти будемо продовжувати записувати ці команди доти поки не посадимо 10 дерев? (ні ).Для того що б записати всі команди в нас не вистачить дошки!
 Адже ми записали в блок-схемі тільки 1 дерево, а потрібно – 10, тобто ще 9 дерев. Тому щоб не розписувати ці команди ми можемо провести стрілку від даної умови «Чи є ще дерева?» до першої команди алгоритму яку нам потрібно виконати знову,  а це команда «Викопати ямку». Записуємо ми це лише один раз, а виконуються ці команди декілька раз.


Давайте складемо наступний алгоритм «Миття посуду»
 


- Діти нам потрібно помити не одну тарілку, декілька. Тому ми будемо виконувати вказану послідовність команд стільки разів скільки в нас є тарілок. Тобто після миття однієї тарілки ми будемо перевіряти чи залишились у нас ще тарілки. Якщо залишились тарілки, то будемо виконувати знову послідовність команд.

-        От наприклад «Покласти книги до шафи». Спочатку беремо  одну книгу, кладемо її в шафу, потім дивимось, якщо є ще книга, то знову беремо цю книгу  і кладемо її до шафи і т.д. Доти поки не поскладаємо всі книги до шафи.

- Які ви всі молодці!
-         Діти, ви вже зрозуміли, що це зовсім інші види алгоритмів?
Цей вид алгоритмів називається циклічний.
- Циклічний алгоритм – це такий алгоритм, який містить у собі повторення.
Тож сьогодні ми з вами навчимось складати, ці алгоритми.
Циклічний алгоритм складається з циклу.
-         Цикл – це дії, які можуть повторюватися декілька разів.


-         Отже, циклічний алгоритм – це такий алгоритм, в якому певні дії повторюються.
У ромбі ми записуємо умову при якій цей алгоритм буде продовжуватися або завершуватися.
- Зрозуміли?
- Ви ж у школу ходите цілий тиждень, кожного дня ?
- А звідки ви знаєте, які у вас уроки? розклад
- А на наступний тиждень, місяць?     - Той самий розклад
-                Отже на цьому тижні ви користуєтесь цим розкладом, закінчується  і починається новий, ви знову починаєте використовувати цей розклад, аж доти поки він не зміниться. Саме цю дію «користування розкладом» ви повторюєте багато разів. Частина алгоритму, яка може  повторюватися кілька разів і називається циклом(повторенням)
-         Давайте порівняємо розгалужений алгоритм і циклічний!
-         Чим вони різні?
-          
Робота з підручником с.130-134
Робота в зошиті

ІV.Практична частина
-         А зараз діти, ми попрацюємо з вами за комп’ютерами.
(Короткий інструктаж роботи)
Робота з  презентацією «Циклічні алгоритми».
-Діти, перед вами відкрита презентація «Циклічні агоритми».  Натискаємо  F5;  щоб  перегорнути слайд натискаємо лівою кнопкою миші, але все це робимо лише за моєю командою.  
 1 слайд
Складемо алгоритм  «Збирання предметів із парти в портфель». Продзвенів дзвінок і вам потрібно скласти всі предмети з парти в портфель, отож давайте складемо алгоритм у вигляді  блок-схеми. 
2 слайд
Ви всі вдома допомагаєте мамі  підливати квіти. Складемо алгоритм «Підливання квітів»
3 слайд
Мама хоче приготувати салат і попросила Вас допомогти їй помити шість огірків
4 слайд
Алгоритм наповнення відра водою за допомогою кружки.
5 слайд
Посадити 10 дерев  в садку
6 слайд
До кота Леопольда  в гості прийшли троє друзів і Леопольд хоче пригостити їх чаєм. Давайте ми йому допоможемо
V.Закріплення нового матеріалу
Отже я побачила, що ви зрозуміли новий матеріал.
-                То про що ми сьогодні з вами говорили?
-                Про циклічні алгоритми
-                Що таке циклічний алгоритм?
-                Що таке цикл?
-                Це дії, які повторюються.
-                На цьому наш урок закінчений.
До побачення!