Мета: Ознайомити дітей
з поняттями «цикл», «циклічний алгоритм». Навчити складати блок-схеми
циклічного алгоритму. Закріпити знання про алгоритми.
Обладнання: комп’ютер Pentium, презентація «Циклічні алгоритми».
Наочність і матеріали: плакати з зображенням блок схем (циклічні, та
розгалужені).
Хід уроку:
І.Організаційна частина
Доброго дня! Сіли всі гарно за парти,
заховайте всі зайві речі, щоб нічого вам не заважало, залиште лише зошит і
ручку і слухаємо мене уважно.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Перевірка д/з
(2хв)
На минулому
уроці вам було задане домашнє завдання.
- Скажіть, яке вам було домашнє завдання? (відповідь
учнів)
2. Перевірка правил техніки безпеки.
(2хв)
Зараз перевіримо
як ви знаєте правила поведінки і безпеки в класі інформатики.
-
Коли ви повинні заходити в
клас? Коли
продзвенить дзвінок
-
Як ви повинні сидіти за
робочим столом? ( один учень демонструє)
-
Якою повинна бути відстань від
очей до монітора 50-60 см
-
Які складові входять до
комп’ютера Системний блок, монітор, клавіатура, колонки і т.д.
-
А чи можна за столом де
комп’ютер щось їсти? Чому? Тому, що може поламатись
комп’ютер
-
Яке « золоте правило» кабінету
інформатики? Нічого не робити без дозволу вчителя
Молодці, ви гарно знаєте правила техніки безпеки.
Давайте повторимо попередньо вивчений матеріал.
-
Отож , що таке алгоритм? Це послідовність команд, за допомогою яких можемо виконати певну задачу.
А простіше, це складання дій на виконання певної
задачі.
-
Як можна записувати алгоритми?
За допомогою блок-схеми і опису.
-
Що ми робимо при описі? Описуємо кожну дію
-
А за допомогою блок-схеми? Записуємо дії за допомогою фігур
-
Які фігури використовуються
при складанні блок-схем? Прямокутник, еліпс, ромб.
- Які є види алгоритмів?(лінійні та розгалужені)
-
Що ж таке лінійний алгоритм? Лінійний алгоритм - це
алгоритм в якому усі команди виконуються по порядку, один за одним, ніби по
лінії.
-
Давайте складемо лінійний алгоритм усно « Як намалювати квіточку» (потім показую плакат з
алгоритмом на дошці).
-
Взяти альбом
- Взяти олівці
- Сісти за стіл
- Відкрити альбом
- Взяти потрібний
олівець
- Почати малювати
- Діти, а як називається такий алгоритм? Лінійним.
-
Що таке лінійний алгоритм? (Лінійний алгоритм – алгоритм, в якому команди виконуються
послідовно в часі одна за одною)
-
У вас всіх напевно є вдома телевізор.
Вчора ви по рекламі побачили і запам'ятали ,що о 16.00 у п'ятницю буде йти мультик ("Пригоди
принца Мартіна") то телеканалу "1+1". Наступила 16.00 год.
п'ятниці ,які будуть ваші дії ми разом
запишемо розгалуженим алгоритмом у вигляді блок - схемі !
- То,
який алгоритм ми розглянули? Розгалужений.
- Що таке розгалужений алгоритм?(
це алгоритм в якому є умова, а залежності від якої ми робимо вибір.)
- Чим відрізняється лінійний алгоритм від розгалуженого? (Тим що в лінійному всі дії виконуються по порядку , а в
розгалуженому є відгалуження).
ІІ. Виклад нового матеріалу
-
От в нас є така задача: посадити 10
дерев в саду. Давайте складемо алгоритм.
Перед ти як ми
запишемо алгоритм за допомогою блок схеми давайте пригадаємо частини,що входять
до блок схеми,та їх призначення.
- Діти, що саме
перше малюємо для початку? (Еліпс)
- А для чого
призначений еліпс?(початок,та кінець алгоритму)
- А далі, щоб
записати дії? Прямокутник
- Яку фігуру
використовуємо для умови? Ромб
То
що ж діти будемо продовжувати записувати ці команди доти поки не посадимо 10
дерев? (ні ).Для того що б записати всі
команди в нас не вистачить дошки!
Адже ми записали в блок-схемі тільки 1 дерево,
а потрібно – 10, тобто ще 9 дерев. Тому щоб не розписувати ці команди ми можемо
провести стрілку від даної умови «Чи є ще дерева?» до першої команди алгоритму яку
нам потрібно виконати знову, а це
команда «Викопати ямку». Записуємо ми це лише один раз, а виконуються ці
команди декілька раз.
Давайте
складемо наступний алгоритм «Миття посуду»
-
Діти нам потрібно помити не одну тарілку, декілька. Тому ми будемо виконувати
вказану послідовність команд стільки разів скільки в нас є тарілок. Тобто після
миття однієї тарілки ми будемо перевіряти чи залишились у нас ще тарілки. Якщо
залишились тарілки, то будемо виконувати знову послідовність команд.
- От наприклад «Покласти
книги до шафи». Спочатку беремо одну
книгу, кладемо її в шафу, потім дивимось, якщо є ще книга, то знову беремо цю
книгу і кладемо її до шафи і т.д. Доти
поки не поскладаємо всі книги до шафи.
-
Які ви всі молодці!
-
Діти, ви вже зрозуміли, що це
зовсім інші види алгоритмів?
Цей
вид алгоритмів називається циклічний.
- Циклічний
алгоритм
– це такий алгоритм, який містить у собі повторення.
Тож
сьогодні ми з вами навчимось складати, ці алгоритми.
Циклічний
алгоритм складається з циклу.
-
Цикл – це
дії, які можуть повторюватися декілька разів.
-
Отже, циклічний алгоритм – це
такий алгоритм, в якому певні дії повторюються.
У ромбі ми записуємо умову при якій цей
алгоритм буде продовжуватися або завершуватися.
- Зрозуміли?
- Ви ж у школу ходите цілий тиждень, кожного дня ?
- А звідки ви знаєте, які у вас уроки? розклад
- А на наступний тиждень, місяць?
- Той самий розклад
-
Отже на цьому тижні ви користуєтесь цим
розкладом, закінчується і починається
новий, ви знову починаєте використовувати цей розклад, аж доти поки він не
зміниться. Саме цю дію «користування розкладом» ви повторюєте багато разів.
Частина алгоритму, яка може
повторюватися кілька разів і називається циклом(повторенням)
-
Давайте порівняємо розгалужений алгоритм
і циклічний!
-
Чим вони різні?
-
Робота
з підручником с.130-134
Робота
в зошиті
ІV.Практична частина
-
А зараз
діти, ми попрацюємо з вами за комп’ютерами.
(Короткий
інструктаж роботи)
Робота з
презентацією «Циклічні алгоритми».
-Діти, перед вами
відкрита презентація «Циклічні агоритми».
Натискаємо F5; щоб
перегорнути слайд натискаємо лівою кнопкою миші, але все це робимо лише
за моєю командою.
1 слайд
Складемо
алгоритм «Збирання предметів із парти в
портфель». Продзвенів дзвінок і вам потрібно скласти всі предмети з парти в
портфель, отож давайте складемо алгоритм у вигляді блок-схеми.
2 слайд
Ви всі вдома
допомагаєте мамі підливати квіти.
Складемо алгоритм «Підливання квітів»
3 слайд
Мама хоче
приготувати салат і попросила Вас допомогти їй помити шість огірків
4 слайд
Алгоритм наповнення
відра водою за допомогою кружки.
5 слайд
Посадити 10 дерев в садку
6 слайд
До кота
Леопольда в гості прийшли троє друзів і
Леопольд хоче пригостити їх чаєм. Давайте ми йому допоможемо
V.Закріплення
нового матеріалу
Отже я побачила,
що ви зрозуміли новий матеріал.
-
То про що ми сьогодні з вами
говорили?
-
Про циклічні алгоритми
-
Що таке циклічний алгоритм?
-
Що таке цикл?
-
Це дії, які повторюються.
-
На цьому наш урок закінчений.
До побачення!