12 трав. 2018 р.

Хвилинки каліграфії



                                  Зміст
1. Вступ………………………………………………………………………………4
2. З історії каліграфії…………………………………………………………………..4
3. Дослідження вчених……………………………………………………………...5
4. Умови  навчання каліграфії………..………………………………………………5
5.З досвіду роботи…………………………………………………………………….6
   5.1.Каліграфічні хвилинки з історії роду українського…………………………..9
    5.2.Завдання для диференційованого та індивідуального підходу щодо
удосконалення графічних навичок………………………………………………….20
   5.3.Хвилинки каліграфії на уроках математики…………………………………22
6.Вправи для розвитку дрібних м’язів руки………………………………………..24
7.Гімнастика для очей………………………………………………………………..27
8.Література………………………………………………………………………….28
В.О. Сухомлинський писав, що витоки здібностей і обдарованості дітей на
кінчиках їхніх пальців. Від них ідуть тоненькі струмочки, які напувають джерело
творчих думок. Чим більше впевненості та винахідливості в рухах дитячої руки,
тим тонша взаємодія руки із знаряддям праці, тим складніші рухи, потрібні для
цієї взаємодії, тим яскравіша творча стихія дитячого мислення. Чим майстерні-
ша рука дитини, тим дитина розумніша.
            

                                         З історії каліграфії     
Калігра́фія (грец. κάλλος «гарне» + γραφή «письмо») — мистецтво гарного письма,
краснопис, а також чистописання . Коли ж зазирнемо в історію слова письмо,
побачимо чимало цікавого. У давнину писати означало "прикрашати що-небудь,
робити його строкатим . В сучасному розумінні займає широку полицю від
шкільних прописів до виразно індивідуальних мистецьких композицій. Сягнувши
високого розвитку в додрукарські часи, в багатьох культурах каліграфія залишається
важливою складовою.
   Красне письмо в усі часи й у всіх народів вважалося необхідною складовою
культури. Відтоді, як винайшли письмо, люди прагнули оволодіти ним досконало.
Каліграфія — не лише майстерність; це — справжнє мистецтво! Так вважають
східні народи — араби, японці, китайці. Видатні арабські каліграфи минулого
роками виробляли довершений почерк. І цінували майстрів письма нарівні з
письменниками та художниками. Древні мудреці стверджували: красиво писати
вміють лише люди з високими моральними якостями.                                                                                                                                                           Мусульманська традиція забороняла малювати живих істот, і тому всю фантазію митці втілювали у вибагливих орнаментах. 1 саме арабське письмо нагадує прекрасний візерунок. Каліграфи створили більше ста видів почерків: весна, кучері нареченої, повномісячний, колосистий. Літери набували то круглої, то квадратної, то шестикутної форми, навіть були схожими на квіти, плоди, на птахів. Уміло вималювані цитати і афоризми служили оздобою палаців, мусульманських храмів. Мудрі вислови ткали на килимах, хустинах і поясах.
    Китайці мали більше ста орнаментальних стилів письма. І назви їхні теж були
поетичними: коштовні камені, письмо зірок, письмо хмаринок, письмо драконів,
письмо птахів, письмо дзвіночків і ваз. Ієрогліфи мали вигляд листочків, маленьких
дракончиків і навіть складалися з намальованих дрібнесеньких черепах.


                                        Думки вчених
    Отже, спочатку люди навчилися малювати, а потім зображення стали виконувати
роль письма. А, як відомо, малюнок призначений для того, щоб милувати наше око.
Тому зрозуміло, що і письмо повинно бути красивим.                                                                                                                                                                                                                                  
Над проблемою навчання дітей грамоти  вчені замислювалися здавна. Причина
цього полягає у тому, що опанування мовленнєвих навичок читання і письма було
і є необхідним у житті й діяльності кожної культурної людини.  За словами
І.Ф.Кирея, «…навчання грамоти є основним предметом, що входить до складу
усіх інших предметів і збирає в собі їх результат».
     Вчені стверджують, що навчати дитину каліграфічного письма можна починати
з п’яти років. Методи навчання каліграфії мають свою історію.  Навчання калігра-
фічного письма в початковій школі проводиться за такими методами: лінійний,
тактовий, копіювальний, генетичний. На своїх уроках  використовую як основний
— генетичний метод. Він сприяє закріпленню навичок написання вже визначених
елементів букв, які входять також і до складу нових, тих, що мають вивчатися. За
цим методом вивчений елемент стає основою для написання нової букви: до нього
додається новий елемент і утворюється нова буква.
     Працюючи в школі багато років, звертаю увагу на розвиток каліграфічного
письма учнів. Навчання каліграфії відбувається в період навчання грамоти
(добукварний, букварний, післябукварний періоди). Одним з основних завдань
у період навчання грамоти, зокрема письма, є формування в дитини чітких зорово-
рухових образів кожної написаної букви. Перш ніж відпрацьовувати каліграфічні
якості письма, необхідно закласти міцні основи графічних навичок. Для цього
учень має чітко уявляти букву і знати, в якому напрямку має рухатися рука при
написанні окремих елементів. У майбутньому жодними каліграфічними хвилинками
неможливо компенсувати відсутність навичок оволодіння формою букв. А ці
навички треба закладати саме в початковий період навчання письма.
   А процес  вдосконалення навичок каліграфічного письма  проходить впродовж
всього періоду навчання.
   Для формування каліграфічного письма необхідно дотримуватися таких умов:
 - правильна постава під час письма;
 - положення зошита, що так важливо для збереження зору і нахилу літер;
 - письмового приладдя.


                                 ПРАВИЛА СИДІННЯ ЗА ПАРТОЮ ПІД ЧАС РОБОТИ
1. Сиди рівно, не торкаючись грудьми столу, відстань від грудей до парти має
дорівнювати ширині долоні.
2. Не нахиляй низько голову. Відстань від очей до зошита перевір таким чином:
постав лікоть правої руки на парту, кінцем середнього пальця торкнися вуха.
Плечі тримай на однаковій висоті.
4. Став ноги на підлогу. Ліву ногу можна дещо висунути вперед.
5.Лікті обох рук тримай на парті.


                              ПРАВИЛА ПОЛОЖЕННЯ ЗОШИТА НА ПАРТІ
1. Сторінка зошита, на якій працюють, лежить лівим нижнім кутом проти середини
грудей.
2. Похила лінія повинна бути перпендикуляром відносно краю стола.

3.Праву руку тримають перпендикулярно до верхнього краю зошита.


силка для скачування