Укладачі:
В. К. СИДОРЕНКО, доктор педагогічних наук, професор,
член-кореспондент АПН України, директор Навчально-наукового центру підготовки
та атестації наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації
Національного університету біоресурсів і природокористування України;
С. М. ДЯТЛЕНКО, начальник відділу природничо-математичної
та технологічної освіти департаменту загальної середньої та дошкільної освіти
Міністерства освіти і науки України;
А. М. ГЕДЗИК, доктор
педагогічних наук, завідувач кафедри професійної освіти та комп’ютерних
технологій Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма курсу складена для учнів
спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням предметів технічного
(інженерного) циклу.
Курс креслення спрямований на формування
графічної культури учнів, розвиток мислення і творчого потенціалу особистості.
Формування графічної культури учнів - це процес оволодіння графічною мовою,
яка використовується в техніці, науці, виробництві, дизайні та інших сферах
діяльності людини. Знання з креслення будуть потрібні учням після закінчення
школи, коли вони підуть працювати на виробництво, в сільське господарство або
продовжуватимуть навчання у вищій технічній школі.
Специфічною особливістю програми є використання
теорії геометричного моделювання в процесі вивчення основних правил виконання
креслень.
Учні
повинні знати:
• основні методи
проекціювання;
• способи побудови
прямокутних проекцій;
•
способи
побудови аксонометричних проекцій;
•
способи
виконання машинобудівних та будівельних креслень;
• способи виконання
технічних схем.
Учні
повинні вміти:
•
аналізувати
геометричну форму деталей і виробів;
•
виконувати
креслення та наочні зображення деталей;
•
виконувати,
читати і деталювати складальні креслення;
•
виконувати
і читати нескладні будівельні креслення;
•
виконувати
і читати нескладні технічні схеми;
•
застосовувати
отримані знання для вирішення творчих завдань.
Програма містить тематичний план, зміст
навчального матеріалу, опис основних вимог до знань і вмінь учнів, завдання до
практичних робіт для кожної теми. Частина креслень викреслюється в робочому
зошиті, інша - на креслярському папері.
В тематичному плані наведено рекомендований
розподіл часу. За вчителем залишається право перерозподіляти години між
окремими темами програми залежно від умов, пов’язаних з оволодінням змісту тієї
чи іншої теми учнями.
Опрацювання змісту програми передбачає вивчення
теоретичного матеріалу та виконання практичних робіт.
У процесі виконання практичних робіт учні
читають креслення, виконують графічні вправи в робочих зошитах, а також на
аркушах крес
лярського паперу.
Конкретний матеріал для практичних робіт
учитель добирає самостійно, відповідно до змісту навчального матеріалу. Бажано
використовувати завдання на аналіз, порівняння, узагальнення, класифікацію,
що активізує мислення і розвиває пізнавальний інтерес в учнів. Необхідно
намагатися, щоб завдання для вправ і графічних робіт мали індивідуальний
характер.
№ п/п
|
Тема
|
Орієнтовна
кількість год
|
|
7
клас
|
|
1
|
Вступ
|
1
|
2
|
Прийоми роботи креслярськими інструментами.
Правила оформлення креслень
|
6
|
3
|
Наочне зображення та креслення предметів
призматичної форми
|
8
|
4
|
Наочне зображення та креслення предметів
циліндричної форми
|
7
|
5
|
Наочне зображення та креслення предметів,
форма яких має піраміди і конуси
|
3
|
6
|
Креслення елементів технічних форм
|
10
|
|
Разом:
|
35
|
Переважна частина практичних робіт виконується
на уроці, а обмежену кількість деяких із них можна виконувати як домашні
завдання.
Тематична та підсумкова оцінка знань і
вмінь школярів може здійснюється за допомогою тестової методики, виконання
графічних робіт. З метою підвищення ефективності уроків можуть
використовуватися взаємоконтроль графічних робіт, проводитися
уроки-консультації.
ЗАГАЛЬНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
7 КЛАС
Мета і завдання навчання креслення. Значення
креслення в практичній діяльності людини.
Вимоги до знань і вмінь
учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні
повинні знати: призначення
графічних документів у практичній діяльності людей; місце та роль курсу
креслення в системі шкільних предметів.
2.
Прийоми
роботи креслярськими інструментами.
Правила оформлення креслень Креслярські інструменти, приладдя і
матеріали. Формати паперу для креслення. Лінії креслення. Побудова прямих
ліній і кола. Побудова перпендикулярних і паралельних прямих. Поділ відрізка
прямої на рівні частини. Побудова кутів. Поділ кутів і дуг на рівні частини.
Побудова трикутників, квадратів і правильного шестикутника за даними їх
сторонами. Поділ кола на рівні частини. Вписування в коло правильних багатогранників.
Зображення плоских предметів; послідовність їх побудови. Креслярський шрифт.
Масштаби. Нанесення розмірів.
Вимоги до знань і вмінь
учнів Засвоївши
навчальний матеріал теми, учні повинні знати: раціональні прийоми роботи креслярськими
інструментами; способи поділу кута та відрізка на рівні частини; способи поділу
кола на рівні частини; призначення масштабів при виконанні креслення, їх види
та позначення на кресленні; правила нанесення лінійних розмірів при паралельних
і похилих розмірних лініях, розмірів кола і дуги, величини кутів;
уміти: визначати перелік побудов, із яких складається
контур зображення; за допомогою креслярських інструментів виконувати побудову
кутів, паралельних та перпендикулярних прямих, поділ кола та відрізків на
рівні частини; виконувати побудову зображення плоских предметів, позначати
лінійні розміри.
Завдання до
практичних робіт
1. На аркуші
креслярського паперу формату А4 викреслити рамку та графи основного напису
креслення.
2. Виконати завдання
з визначенням типів ліній на кресленні
3. Виконати вправу на
побудову зображення плоского предмета.
4. Виконати вправу,
пов’язану з засвоєнням правил нанесення розмірів.
5. Виконати вправу,
пов’язану з визначенням масштабу зображення на кресленні.
Побудова моделей. Розгортки поверхонь геометричних
тіл. Розгортка моделі куба та моделі призми. Розгортка прямокутного
паралелепіпеда. Побудова розгорток поверхонь технічних виробів, виготовлених
із листового матеріалу.
Поняття про проекційне зображення. Спосіб
наочного зображення предметів у фронтальній проекції.
Поняття про прямокутні проекції як засіб
зображення об’ємного предмета на площині. Побудова проекцій предметів на
одній, двох і трьох взаємно перпендикулярних площинах проекцій.
Поняття про вигляд
як різновид зображень на кресленні. Взаємне розташування виглядів на кресленні
та їхні назви: вигляд спереду, вигляд зверху, вигляд зліва. *
Читання креслень предметів призматичної
форми. Проекції точок, прямих і плоских фігур як вершин, ребер і граней
предметів.
Порядок виконання ескізу та креслення.
Нанесення розмірів на кресленнях предметів призмаго зображення предметів
циліндричної форми в прямокутній ізометричній проекції; способи | вимірювання
циліндричної форми; способи побудови комплексного ортогонального креслення
предмета циліндричної форми за наочним його зображенням; правила нанесення
розмірів на кресленні циліндра;
уміти: виконувати розгортку поверхонь геометричних
тіл циліндричної форми; виконувати наочне зображення предметів циліндричної
форми в прямокутній ізометричній проекції; будувати проекції предметів
циліндричної форми на одну, дві і три взаємно перпендикулярні площини проекцій;
розміщувати вигляди креслення предметів призматичної форми в проекційному
зв’язку; визначати головний вигляд предмета; читати креслення предметів
циліндричної форми; наносити розміри на кресленні циліндра.
Завдання до
практичних робіт
1. Виконати вправи на
побудову розгортки циліндра.
2. Виконати вправи на
побудову наочного зображення предметів циліндричної форми в прямокутній
ізометричній проекції.
4.
Виконати
вправу на побудову двох проекцій предмета циліндричної форми за його наочним
зображенням.
5.
Виконати
вправу на побудову третьої проекції предмета циліндричної форми за двома заданими.
6.
На
форматі А4 виконати креслення предмета циліндричної форми, визначивши необхідні для цього вигляди
за його наочним зображенням.
5. Наочне зображення
та креслення предметів, форма яких має піраміди і конуси
Розгортка поверхні піраміди та конуса. Побудова
розгорток поверхонь технічних виробів, форма яких має піраміди і конуси,
виготовлених із листового матеріалу.
Послідовність наочного зображення
предметів пірамідальної форми у фронтальній та конусної в прямокутній
ізометричній проекціях.
Виконання та читання ортогональних
креслень предметів, форма яких має піраміди і конуси.
Нанесення розмірів на кресленнях
предметів, форма яких має піраміди і конуси. Способи обмірювання предметів
пірамідальної та конусної форми.
Зображення на
кресленні кулі і тора.
Вимоги до знань і
вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні
повинні знати: правила
виконання розгортки поверхонь пірамідальної і конусної форми та відповідних
простих технічних виробів, виготовлених із листового матеріалу; послідовність
наочного зображення предметів пірамідальної форми у» фронтальній та конусної в
прямокутній ізометричній проекціях; послідовність виконання ортогонального
комплексного креслення предметів пірамідальної та конусної форми; послідовність
зображення на кресленні кулі і тора;
уміти: виконувати розгортку поверхонь пірамідальної та конусної форми; виконувати наочне зображення предметів пірамідальної форми у фронтальній та конусної в прямокутній ізометричній проекціях; будувати проекції предметів призматичної форми на одну, дві і три взаємно перпендикулярні площини проекцій; розміщувати вигляди креслення предметів пірамідальної та конусної форми в проекційному зв’язку; визначати головний вигляд предмета; наносити розміри на кресленні піраміди та конуса; читати креслення предметів пірамідальної та конусної форми; виконувати креслення кулі і тора.
Завдання до
практичних робіт
1. Викопати вправи на
побудову розгортки шестигранної піраміди.
2. Виконати вправи на
побудову розгортки прямого кругового конуса.
3. Виконати вправи на
побудову наочного зображення предметів пірамідальної форми у фронтальній
проекції.
4. Виконати вправи на
побудову наочного зображення предметів конусної форми в прямокутній
ізометричній проекції.
5. Виконати вправу на
побудову трьох проекцій предмета пірамідальної форми за його наочним
зображенням.
6. Виконати вправу на
побудову третьої проекції предмета конусної форми за двома заданими.
7. Виконати вправу на
побудову трьох проекцій предмета, що має форму кулі за його наочним
зображенням.
8. Виконати вправу на
побудову трьох проекцій предмета, що має форму тора за його наочним
зображенням.
6. Креслення елементів
технічних форм
Контури зображень із плавно спряженими
елементами. Основні геометричні елементи спряження: центр і точки спряження.
Побудова дотичної до одного та двох кіл. Побудова спряжених прямих ліній, дуги
з прямою, двох дуг (внутрішнє, зовнішнє і комбіноване). Нанесення розмірів
спряжуваних елементів.
Способи побудови
овала та завитка.
Контури зображень з уклоном і конусністю.
Визначення уклону і конусності. Позначення уклонів і конусностей на кресленнях.
Нанесення розмірів конічних поверхонь.
Вимоги до знань і
вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні
повинні знати: основні
геометричні елементи спряження: центр і точки спряження; способи побудови
спряжених прямих ліній, дуги з прямою, двох дуг; правила нанесення розмірів
спряжуваних елементів; правила виконання зображень з уклоном і конусністю;
способи побудови овала та завитка;
уміти: визначати перелік побудов, із яких
складається контур технічних деталей; за допомогою креслярських інструментів
виконувати спряження прямих ліній, дуги з прямою, двох дуг, наносити розміри
спряжуваних елементів;
виконувати побудову овала і завитка за
визначеними параметрами; зображення з уклоном і конусністю.
Завдання до
практичних робіт
1. Виконати вправу на
аналіз графічного складу контуру зображення.
2. У робочому зошиті
виконати побудову контуру зображення технічної деталі з застосуванням вивчених
геометричних побудов.
8 КЛАС
1.
Взаємний
перетин геометричних тіл і деталей
Перетин прямих із геометричними тілами
(призми прямою, циліндра прямою, піраміди прямою, конуса прямою, кулі прямою).
Взаємний перетин геометричних тіл (перетин двох призматичних поверхонь,
перетин двох циліндрів, перетин піраміди з призмою, перетин конуса і циліндра,
перетин циліндра з кулею).
Складання рисунків технічних деталей, що
являють собою сполучення і перетин геометричних фігур.
Читання креслень
технічних деталей.
Вимоги до знань і
вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні
повинні знати: послідовність
знаходження точок перетину прямих із геометричними тілами (призми прямою,
циліндра прямою, піраміди прямою, конуса прямою, кулі прямою); послідовність
знаходження ліній взаємного перетину геометричних тіл (перетин двох
призматичних поверхонь, перетин двох циліндрів, перетин піраміди з призмою,
перетин конуса і циліндра, перетин циліндра з кулею);
уміти: знаходити точки перетину прямих із
геометричними тілами (призми прямою, циліндра прямою, піраміди прямою, конуса
прямою, кулі прямою); знаходити лінії взаємного перетину геометричних тіл
(перетин двох призматичних поверхонь, перетин двох циліндрів, перетин піраміди
з призмою, перетин конуса і циліндра, перетин циліндра з кулею); проводити
складання рисунків технічних деталей, що являють собою сполучення і перетин
геометричних фігур; читати креслення технічних деталей.
Завдання до
практичних робіт
1.
Виконати
вправи на побудову точки перетину з поверхнею призми (циліндра, піраміди,
конуса, кулі).
2.
Виконати
вправи на побудову лінії перетину двох призматичних поверхонь.
3.
Виконати
вправи на побудову лінії перетину двох циліндрів.
4.
Виконати
вправу на побудову лінії перетину піраміди з призмою.
5.
Виконати
вправу на побудову лінії перетину » конуса і циліндра.
6.
Виконати
вправу на побудову лінії перетину циліндра з кулею.
7.
Виконати
Справу на читання креслень технічних деталей.
2. Зображення
предметів на кресленнях
Узагальнене поняття про зображення. Залежність
кількості зображень від складності форми предмета. Умовності та спрощення на
кресленнях. Додаткові та місцеві вигляди. Компоновка зображень на кресленні.
Вимоги до знань і
вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні
повинні знати:
визначення узагальненого поняття зображення на кресленні; вимоги до оптимальної
кількості зображень на кресленні; умовності, які | забезпечують раціональне
скорочення кількості зображень; вимоги до компонування зображень | на
кресленні;
уміти: визначати необхідну і достатню кількість
зображень на кресленні; вибирати головне зображення на кресленні; застосовувати
| необхідні місцеві й допоміжні вигляди під час і виконання креслень;
застосовувати умовності, які дають можливість раціонально скорочувати кількість
зображень на кресленні; компонувати зображення на полі креслення; виконувати й
читати креслення, що містять вивчені умовності.
Завдання до
практичних робіт
1. Виконати вправу на
побудову місцевого вигляду.
2. Виконати вправу на
побудову додаткового вигляду.
3. Виконати вправу на
визначення головного зображення на кресленні.
4. Виконати ескіз
деталі з натури, застосувавши необхідні спрощення зображень.
5. На форматі А4
виконати креслення деталі за її наочним зображенням. Самостійно визначити
необхідні для виконання креслення зображення.
6. Прочитати
креслення деталей за запитаннями, що їх поставив учитель.
3. Перерізи та
розрізи
Поняття про переріз. Утворення перерізу. Види перерізів: винесені та накладені.
Виконання та позначення перерізів. Умовності прийняті при виконанні перерізів.
Графічне позначення матеріалів на перерізах. Поняття про розріз, як різновид
зображень креслення. Утворення розрізу. Відмінність між розрізом і перерізом.
Види розрізів: прості й складні, повні й місцеві. Виконання й позначення
розрізів. Поєднання виглядів із частішою розрізів. Умовності та спрощення при
виконанні розрізів.
Вимоги до знань і
вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні
повинні знати: визначення
перерізу та розрізу; призначення перерізу та розрізу; класифікацію різних видів
перерізів та розрізів; відмінність між розрізом і перерізом;
уміти: виконувати і позначати перерізи та розрізи
на кресленнях предметів; застосовувати необхідні умовності та спрощення при
виконанні перерізів та розрізів; застосовувати поєднання частини вигляду з
частиною розрізу; читати креслення, що містять перерізи та розрізи.
Завдання до
практичних робіт
1. Порівняти
зображення із перерізами з наочними зображеннями предметів.
2. Порівняти вигляди
і перерізи та визначити їх взаємну відповідність.
3. У робочому зошиті
виконати вправу на побудову винесених перерізів; накладених перерізів.
4. Порівняти
зображення розрізів і перерізів.
5. Виконання вправ на
побудову розрізів.
6. За допомогою
перерізів (розрізів) визначити форми предметів.
4.
Складальні креслення
Призначення та
зміст складальних креслень. Основні елементи складального креслення (зображення,
розміри, специфікація). Особливості виконання складальних креслень: розрізи на
складальних кресленнях, нанесення розмірів, штрихування перерізів суміжних
деталей. Узагальнення й систематизація знань про складальні креслення, що їх
засвоїли учні в процесі трудового навчання.
Вимоги до знань і вмінь
учнів Засвоївши
навчальний матеріал теми, учні повинні знати: визначення складального креслення;
призначення та зміст специфікації до складального креслення; особливості
виконання розрізів на складальних кресленнях; особливості нанесення розмірів на
складальних кресленнях;
уміти: читати зображення на складальних
кресленнях; читати специфікацію складального креслення.
Завдання до
практичних робіт
1. Виконання вправ та
завдань із теми «Складання специфікації».
2. Виконати вправу на
складання специфікації до складального креслення.
5.
Топографічне креслення
Призначення
топографічних креслень. Зображення на топографічних кресленнях. Масштаби
топографічних креслень. Зображення рельєфу місцевості. Умовні графічні
позначення на топографічних кресленнях. Читання топографічних креслень.
Вимоги до знань і вмінь учнів Засвоївши
навчальний матеріал теми, учні повинні знати: призначення топографічного креслення,
особливості його виконання; правила зображення рельєфу місцевості на топографічному
кресленні;
уміти: визначати особливості рельєфу місцевості
за топографічним кресленням; читати умовні графічні позначення на топографічних
кресленнях; розрізняти основні види топографічних креслень.
Завдання до
практичних робіт
1. Виконати вправу на
читання умовних топографічних позначень за топографічним кресленням.
6.
Будівельне креслення
Призначення
будівельних креслень. Основні види будівельних креслень. Зміст будівельного
креслення та особливості його оформлення. Зображення на будівельних
кресленнях. Умовні позначення на будівельних кресленнях. Розміри на
будівельних кресленнях. Читання будівельних креслень.
Вимоги до знань і
вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні
повинні знати: види й призначення будівельних
креслень; визначення й характерні особливості зображень на будівельних
кресленнях; правила нанесення розмірів на будівельних кресленнях;
уміти: читати та виконувати нескладні будівельні
креслення.
Завдання до
практичних робіт
1.
Виконати
вправу на читання умовних позначень на будівельних кресленнях.
2.
Виконати
вправу на читання планів будівель.
3. Прочитати
будівельне креслення за поставленими запитаннями.
7. Технічні схеми
Призначення і види технічних схем: кінематичні,
гідравлічні, пневматичні, електро- і радіотехнічні.
Графічні зображення, що застосовуються при
виконанні схем. Позначення на схемах. Читання нескладних технічних схем. .
Вимоги до знань і
вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми учні повинні
знати: визначення схеми; призначення та основні
види технічних схем;
Уміти: читати нескладні технічні схеми.
Завдання до
практичних робіт
1.Виконати вправу на
читання умовних графічних позначень на схемах.
2.Прочитати схему за
поставленими запитаннями.
3.Виконати вправу на
зображення відсутніх на схемі елементів.
4.Виконати вправу на
порівняння позначень на схемі з довідковими матеріалами.
5.
Бали
|
Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів
|
1. Початковий рівень навчальних досягнень
|
|
1
|
Учень може розрізняти об'єкт вивчення і
відтворити деякі його елементи. 3 постійною допомогою вчителя виконує тільки
фрагменти практичних завдань
|
2
|
Учень відтворює незначну частину навчального
матеріалу, має поверхові уявлення про об’єкт вивчення, виявляє здатність
елементарно висловити думку. Практичні завдання та графічні роботи виконує
лише з допомогою вчителя
|
3
|
Учень відтворює менш як половину навчального
матеріалу, з допомогою вчителя виконує елементарні завдання. Графічна робота
низького рівня якості
|
II. Середній рівень навчальних досягнень
|
|
4
|
Учень знає близько половини навчального
матеріалу, здатний відтворювати його не в повному обсязі відповідно до тексту
підручника або пояснення вчителя, Практичні завдання та графічні роботи
виконує під керівництвом учителя
|
5
|
Учень розуміє основний навчальний матеріал,
здатний дати визначення понять, але при цьому допускає помилки. 3 допомогою
вчителя може відтворити значну частину матеріалу, частково обґрунтувати та
проаналізувати її, зробити висновки. Під час виконання практичних та
графічних завдань потребує систематичної допомоги вчителя
|
6
|
Учень виявляє знання і розуміння основних
положень навчального матеріалу. Відповідь його правильна, але недостатньо
осмислена. 3 допомогою вчителя може аналізувати навчальний матеріал,
порівнювати та робити висновки, виправляти допущені помилки. Графічні
практичні роботи виконує на середньому рівні
|
III. Достатній рівень навчальних досягнень
|
|
7
|
Учень виявляє знання і розуміння більшої частини
навчального матеріалу. 3 епізодичною консультацією вчителя застосовує знання
для виконання практичних завдань. Користується необхідною конструкторсько-технологічною
документацією, яка передбачена програмою. Графічна робота достатнього рівня
якості
|
8
|
Знання учня є достатньо повними, самостійно
застосовує вивчений матеріал під час виконання практичних та графічних робіт,
уміє аналізувати, робити висновки. Відповідь його повна, логічна,
обґрунтована, але з деякими неточностями. Користується необхідною
конструкторсько-технологічною документацією, що передбачена програмою.
Графічна робота хорошого рівня, хоч і може мати незначні відхилення від
установлених норм
|
9
|
Учень вільно володіє вивченим матеріалом та
застосовує його під час виконання практичних і графічних робіт, уміє
узагальнювати й систематизувати інформацію. Користується
конструкторсько-технологічною документацією, що передбачена програмою. Графічна
робота доброго рівня
|
IV. Високий рівень навчальних досягнень
|
|
10
|
Учень володіє глибокими, міцними знаннями і
здатний усебічно використовувати їх при виконанні графічних та , практичних
робіт. Користується конструкторсько-технологічною документацією, що
передбачена програмою. Графічна робота виконана без відхилень від
установлених норм
|
11
|
Учень володіє узагальненими, глибокими знаннями з
предмета, цілеспрямовано використовує їх під час виконання практичних та
графічних завдань. Користується різними видами конструкторсько-технологічної
документації, що передбачена програмою. Графічна робота виконана на високому
рівні
|
12
|
Учень має системні знання, виявляє здатність
приймати раціональні рішення при виконанні теоретичних і практичних завдань.
Вільно володіє різними видами конструкторсько-технологічної документації,
визначених програмою. Графічна робота виконана бездоганно
|
ЛІТЕРАТУРА
1. Анисимов Н. Н. Черчение и рисование / Н. Н.
Анисимов, Н. С. Кузнецов, А. Ф. Кириллов. - М. : Стройиздат, 1983. - 368 с.
2.
Боголюбов С.
К. Задания по курсу черчения : в двух книгах / С. К. Боголюбов. - М. : Высшая
школа, 1978. - (Основы черчения и начертательной геометрии; кн. 1). - 1978. -
168 с.
3. Боголюбов С. К. Задания по курсу черчения : в двух книгах / С. К.
Боголюбов. - М. : Высшая школа, 1978. - (Машиностроительное черчение ; кн. -
1978. - 128 с.
4. Боголюбов С. К. Задания по черчению / С. К. Боголюбов. - М. : Машиностроение, 1967. - 268 с.
5. Ботвинников А. Д. Об актуальных вопросах методики обучения черчению
/ А. Д. Ботвинников. - М. : Просвещение, 1977. - 191 с.
6. Виноградов В. Н. Графические задачи на уроках черчения / В. Н.
Виноградов, Е. А. Василенко, Е. Т. Жукова ; под ред. В. Н. Виноградова. - Минск
: Народная асвета, 1984. - 126 с.
7. Воротников И. А. Занимательное черчение: [книга для учащихся
средних школ] / И. А. Воротников. - М. : Просвещение, 1990. - 223 с.
8. Дембинский С. И. Методика преподавания черчения в средней школе:
[учеб. пособие для студентов художественно-графических педагогических
институтов и отделений педучилищ]. Изд. 3-є перераб. и доп. / С. И. Дембинский,
В. И. Кузьменко. - М. : Просвещение, 1975. - 335 с.
9.К у р и н а В. А., С и м о н е н к о В. Д. Методика
обучения учащихся черчению (графике) / В. А. Курина, В. Д. Симоненко. - Брянск
: Изд-во БГПУ, 1997. - 190 с.
10. Мерзон Э. Д. Задания по машиностроительному черчению / Э. Д.
Мерзон, И. Э. Мерзон. - М. : Высшая школа, 1990. - 288 с.
11. Практикум по черчению / [под ред. Е.А. Василенко]. - М.
: Просвещение, 1982. - 142 с.
12. Проекционное черчение с задачами / И. В. Манцветова, Д.
Ю. Маянц, К. Я. Галиченко, К. К. Ляшевич. - Минск : Вышэйшая школа, 1978. - 344
с.
13. Р о й т м а н И. А. Методика преподавания черчения / И.
А. Ройтман. - М. : Владос, 2002. - 240 с.
14. С и д о р е н к о В. К. Креслення / В. К. Сидоренко. -
Львів : Оріяна-Нова, 2004. - 356 с.
15. Сидоренко В. К. Креслення з’єднань деталей / В. К. Сидоренко. - К.
: Вшца школа, 1993. - 138 с.
16. С т е п а к о в а В. В. Карточки-задания по черчению: в 2
ч. / В. В. Степанова, Л. Н. Анисимова, В. А. Гервер; Ч. 2: Пособие для учителя
(под ред. Степаковой В. В.). - изд. 2-е. - М. : Просвещение. 2005. - 64 с.
17. X а с к и н А. М. Черчение / А. М. Хаскин. - К. : Вища
школа, 1986. - 447 с.
Черчение: Сборник задач / А. М. Хаскин,
К. А. Цицюра. - К. : Вища школа, 1984. - 255 с.