Продовження.. Частина 9
Громадянська та історична освітня галузь
Мета: формування в учня/ учениці власної ідентичності та готовності до змін через вироблення поваги до інших, толерантного ставлення до культурного різноманіття і розбіжності суджень, набуття досвіду взаємодії та співпраці, через обмірковування прийнятих у класі, школі і місцевій громаді соціальних норм, активну участь у житті цих спільнот та усвідомлення відповідальності за свої вчинки.
Загальні цілі:
Учень / учениця
1) встановлює зв’язки між подіями, артефактами та діяльністю людей у часі, пояснює значення пам’ятних для себе та інших громадян України дат (подій);
2) орієнтується у знайомому соціальному просторі, долучається до його розвитку, пояснює вплив природи та діяльності людей на нього/ неї;
3) знаходить та опрацьовує джерела потрібної йому/ їй соціальної (історичної) інформації, передає викликані нею враження і думки;
4) синтезує інформацію з різних джерел, розповідаючи про минуле і сучасне;
5) представляє аргументовані судження про відомі йому/ їй факти та історичних осіб, а також про події суспільного життя;
6) поважає права і гідність інших, виявляє користь різноманіття;
7) визначає соціально-культурну належність своєї родини і власну, мирно взаємодіє з іншими;
8) є активним/активною в житті свого класу, школи та громади, співпрацює з однолітками для вирішення проблем спільноти.
Загальні очікувані результати
| ||||
Уміння[10]
|
1-2 кл.
|
3-4 кл.
| ||
1. Орієнтація в історичному часі
| ||||
1.1
|
Орієнтуюся в історичному часі
|
Встановлюю послідовність важливих для мене подій (раніше/ пізніше, до/ після, давно/ недавно). Пояснюю, як і чому люди визначають час
|
Визначаю послідовність подій.
Співвідношу одиниці вимірювання часу
| |
1.2
|
Розкриваю тривалість і варіативність подій в часі
|
Описую послідовність етапів розвитку людини.
Намагаюся пояснити, як події пов’язані між собою
|
Встановлюю кількість поколінь у своїй родині, розкриваю зв’язки між моїм та попередніми поколіннями
| |
1.3
|
Виявляю і прогнозую суспільні (історичні) зміни
|
Розрізняю теперішнє, минуле і майбутнє (було – є – буде)
|
Пояснюю, яку культурно-історичну спадщину я маю.
Виокремлюю важливі для себе і громадян України події, обмірковую, як вони вплинули на моє життя
| |
2. Орієнтація в соціальному просторі
| ||||
2.1
|
Орієнтуюся в соціально-історичному просторі
|
Орієнтуюся у близькому до свого місця проживання й освоєному людьми просторі
|
Розпізнаю відомі мені об’єкти соціального простору, планую прогулянку/ подорож/ екскурсію до об’єктів культурної спадщини рідного краю, України
| |
2.2
|
Виявляю взаємодію природного і соціального середовищ
|
Показую, як природа дає людям засоби до існування.
Описую зміни, які я спостерігаю у знайомому мені просторі, пов’язані з людською діяльністю
|
Пояснюю цінність природи для життя та роль людської діяльності в освоєнні довкілля
| |
2.3
|
Створюю разом з іншими громадський простір
|
Досліджую об’єкти громадського простору в моїй місцевості.
Дотримуюся правил поведінки під час гри, прогулянок і відпочинку
|
Розрізняю приватний і громадський простір.
Протидію (залучаючи дорослих) порушенням правил поведінки в публічних місцях
| |
3. Пошук та критичний аналіз соціальної (історичної) інформації
| ||||
3.1
|
Добираю джерела історичної та суспільно значущої інформації
|
Пояснюю, де я можу знайти потрібну інформацію.
Виявляю основний зміст джерела інформації.
Розпитую старших людей про минуле
|
Знаходжу потрібну інформацію про минуле і сучасне.
Добираю джерело інформації відповідно до своїх потреб і зацікавлень
| |
3.2
|
Аналізую соціальну (історичну)
інформацію
|
Виділяю в джерелі інформацію про відому мені особу/ подію.
Запитую про те, що мене зацікавило.
Знаходжу відповіді на запитання
|
Вирізняю в тексті окремі події, персонажі, поняття.
Формулюю зрозумілі запитання, щоб дізнатися про людей, минулі й теперішні події
| |
3.3
|
Оцінюю достовірність соціальної (історичної) інформації
|
Розумію, що якась інформація є правдивою, а інша – вигаданою.
З допомогою дорослих обговорюю зміст і спосіб подання інформації, висловлюю ставлення до неї
|
Вирізняю факти, які викликають у мене сумніви. Знаходжу інформацію, яка спростовує або підтверджує мої сумніви.
Пояснюю наслідки поширення неправдивої інформації
| |
4. Синтез соціальної (історичної) інформації
| ||||
4.1
|
Систематизую та узагальнюю різнорідну соціальну (історичну) інформацію
|
Виокремлюю незрозумілі мені слова і з допомогою дорослих встановлюю їх зміст.
Придумую назву твору, що відображає його зміст
|
Збираю інформацію на тему, яка мене цікавить.
Визначаю важливі і менш важливі відомості та обґрунтовую це.
Порівнюю події, вчинки осіб
| |
4.2
|
Інтерпретую соціальні (історичні) факти
|
Розповідаю про себе та інших (на основі спостережень, текстів)
|
Виражаю різними способами уявлення про визначні постаті, пам’ятки культури, відомі історичні події
| |
5. Оцінювання соціальної (історичної) інформації
| ||||
5.1
|
Формулюю та представляю судження, добираючи аргументи
|
Висловлюю свої вподобання.
Виокремлюю фрази та/ або дії, які мене вразили.
Обмірковую вплив моїх слів та/ або дій на думку інших
|
Формулюю власну думку щодо вчинку, події, пам’ятки культури. Добираю прості докази..
Дотримуюся послідовності викладу
| |
6. Дотримання і захист прав людини
| ||||
6.1
|
Формую себе як особистість (у повазі до людської гідності)
|
Описую себе, свій характер, захоплення, що мене вирізняє від інших
|
Визначаю свої найкращі риси характеру, моральні якості.
Розповідаю про свої плани на майбутнє та пояснюю, як їх можна реалізувати
| |
6.2
|
Захищаю права людини
|
Пояснюю, що я можу і маю робити у сім’ї, серед однолітків, у школі.
Дотримуюся правил поведінки, що засвідчують мою повагу до інших.
Звертаюся за допомогою до старших у випадках, коли мене або когось ображають
|
Не порушую прав інших дітей, виявляю та засуджую такі вчинки.
Пояснюю, до кого можна звернутися, коли ображають і/ або принижують мене чи інших, відповідно дію в таких ситуаціях
| |
6.3
|
Протидію і запобігаю виявам дискримінації та нерівного ставлення
|
Розпізнаю вчинки і слова, які можуть підтримати або образити.
Поважаю різноманітність, справедливо ставлюся до інших
|
Спілкуюся, враховуючи особливості інших людей.
Пояснюю, чому потрібно діяти справедливо
| |
7. Взаємодія у спільноті
| ||||
7.1
|
Ідентифікую себе зі спільнотами
|
Збираю інформацію та розповідаю про свою родину, однокласників.
Пояснюю, що означає бути членом родини, учнем.
Долучаюся до родинних традицій, пояснюю їхнє значення для себе
|
Досліджую своє походження, родовід, визначаю свою роль у школі, громаді, державі.
Досліджую, які традиції і свята шанують у моїй родині, у родинах моїх друзів та однокласників, ставлюся з повагою до цих традицій і свят
| |
7.2
|
Співпрацюю
|
Знайомлюся з однолітками.
Уважно слухаю інших та висловлюю свою думку.
Надаю допомогу, коли просять, та звертаюся по неї, коли потребую
|
Виявляю свої почуття до людей, не ображаючи та не принижуючи їх, стримано пояснюю свою думку.
Співпрацюю з однокласниками для досягнення спільних цілей
| |
8. Демократичне громадянство
| ||||
8.1
|
Роблю відповідальний вибір
|
Домовляюся з однокласниками про доброчесні правила взаємодії, дотримуюся досягнутих домовленостей, пояснюю, чому це важливо
|
Створюю разом з однокласниками та використовую правила та процедури вирішення питань, які стосуються життя класу.
Пояснюю, як мій вибір та мої дії можуть вплинути на інших людей
| |
8.2
|
Беру участь у вирішенні проблем спільнот
|
Розповідаю про проблеми, з якими стикаються моя родина, клас, обираю варіанти їх розв'язання.
Долучаюся до корисних справ у родині, класі, школі
|
Аналізую проблеми класу, школи, громади та пропоную варіанти їх вирішення.
Долучаюся до справ, корисних для класу, школи, громади
| |
8.3
|
Осмислюю громадсько-політичне життя
|
Виявляю зв’язки між людьми, які мене оточують
|
З’ясовую, як і хто впливає на події довкола мене, що викликає довіру людей один до одного
| |