Природнича освітня галузь
Продовження... Частина 5
Мета: формування ціннісних орієнтацій щодо цілісності й різноманітності природи, ефективної, безпечної і природоохоронної поведінки у довкіллі, формування наукового мислення.
Загальні цілі:
Учень/учениця:
1) набуває досвіду дослідження природи;
2) виявляє допитливість та отримує радість від пізнання природи;
3) усвідомлює цілісність природи і взаємозв’язок її об’єктів і явищ, відповідально діє у природі;
4) формує наукове, критичне, дивергентне мислення для розв’язування проблем природничого характеру.
Загальні очікувані результати
| |||||
Уміння[5]
|
1–2 кл.
|
3–4 кл.
| |||
1. Дослідницькі
| |||||
1.1
|
Виявляю і формулюю дослідницькі проблеми
|
Обираю для дослідження такі проблеми довкілля, що мене цікавлять
|
Обираю в довкіллі або із запропонованих запитань такі проблеми, які можна розв’язати дослідницьким шляхом
| ||
1.2
|
Визначаю мету і висуваю гіпотези
|
Пропоную/ обираю із запропонованих доцільні для дослідження, здійсненні та безпечні дії з об’єктами довкілля. Передбачаю результати спостережень природних явищ і процесів
|
Визначаю мету спостережень і дослідів.
Припускаю можливі результати спостережень/ дослідів
| ||
1.3
|
Планую дослідження
|
Пропоную/ обираю із запропонованих послідовність кроків у спостереженні/ експерименті
|
Визначаю послідовність кроків у спостереженні/ експерименті.
Обираю необхідні умови дослідження
| ||
1.4
|
Спостерігаю, експериментую, моделюю
|
Спостерігаю за обраними з цікавості природними явищами та об’єктами, досліджую їх
|
Спостерігаю за природними явищами та об’єктами, експериментую з обраними або запропонованими об’єктами
| ||
1.5
|
Аналізую й обґрунтовую результати досліджень, формулюю висновки
|
Описую, що нового я дізнався, спостерігаючи та експериментуючи
|
Знаходжу зв’язки між об’єктами і явищами природи.
Роблю висновки із спостережень та дослідів разом з учителем/ учителькою або самостійно
| ||
2. Інформаційні
| |||||
2.1
|
Працюю з різними джерелами для пошуку інформації
|
Знаходжу та пропоную іншим інформацію, що мене зацікавила, зокрема і про природу
|
Цікавлюся дослідженнями природних об'єктів і явищ, технічними пристроями і винаходами
| ||
2.2
|
Інтерпретую інформацію в різних формах
|
Зображаю інформацію про довкілля (почуту або побачену) у вигляді малюнка, таблиці та ін.
|
Представляю інформацію у вигляді малюнка, схеми, графіка, тексту, презентації
| ||
2.3
|
Рефлексую над дослідницькою діяльністю
|
Радію пізнанню нового; розуміючи, що помилки – невід’ємна частина пізнання
|
Аналізую помилки, які виникають під час дослідження, змінюю умови чи послідовність кроків
| ||
3. Уміння для сталого розвитку
| |||||
3.1
|
Виявляю взаємо-зв’язки у природі та зважаю на них
|
Виявляю та описую очевидні зв’язки у природі; пояснюю, чому необхідно їх враховувати
|
Дію в природі з урахуванням взаємозв’язків між об’єктами живої і неживої природи
| ||
3.2
|
Дію в довкіллі, розуміючи наслідки власної поведінки
|
Відповідально дію в довкіллі, дбаю про його чистоту, доглядаю за рослинами і тваринами
|
Встановлюю взаємозалежність між діяльністю людини і станом довкілля, складаю, обґрунтовую і дотримуюся правил поведінки в довкіллі
| ||
3.3
|
Використовую наукові надбання для вирішення проблем
|
Наводжу приклади використання винаходів людства в побуті
|
Пояснюю значущість і наводжу приклади використання винаходів людства для вирішення проблем у життєвих ситуаціях
| ||
4. Навчально-пізнавальні
| |||||
4.1
|
Співвідношу нові факти з попереднім досвідом, ідентифікую проблему
|
Вирізняю поняття, об’єкти, пов’язані з довкіллям. Знаходжу спільні і відмінні ознаки об’єктів
|
Пояснюю важливість того, що я вивчаю, для власного життя, розрізняю в ньому головне і другорядне
| ||
4.2
|
Критично оцінюю проблему
|
Розмірковую, чи все, про що я дізнався/ дізналася, істинне
|
Аналізую новий досвід, визначаю відоме та невідоме, подібне і відмінне; намагаюся аналізувати проблему з різних перспектив
| ||
4.3
|
Групую і класифікую об’єкти довкілля
|
Групую об’єкти довкілля за однією або кількома ознаками
|
Класифікую об’єкти довкілля за кількома ознаками
| ||
4.4
|
Використовую різні способи та генерую нові ідеї для розв’язання проблеми
|
Вирішую проблеми власним або одним із запропонованих способів
|
Вирішую проблеми самостійно обраним способом
| ||