7 лист. 2018 р.

Конспект уроку 5 клас Урок 9. Комп’ютерні мережі. Локальна мережа. Використання мережевих папок.


Урок 9. Комп’ютерні мережі. Локальна мережа. Використання мережевих папок.
Цілі:
ü навчальна: сформувати поняття про комп’ютерні мережі, мережну взаємодію, типи комп’ютерних мереж;
ü розвивальна: розвивати інформаційну культуру учнів;
ü виховна: виховувати свідоме ставлення до вибору майбутньої професії, інтерес до теми і до предмета.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.

Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
— Уявіть ситуацію: на уроці інформатики на комп’ютері у вашого однокласника є необхідні файли (зображення, музика, відео), а на вашому немає. Зате до вашого комп’ютера під’єднаний принтер, а однокласникові потрібно роздрукувати реферат.
— Який вихід з даних ситуацій ви можете запропонувати?
(Учні пропонують свої варіанти, зокрема перенести файли за допомогою знімних носіїв інформації (флешки, диски) або з’єднати комп’ютери між собою.)
— Часто виникає потреба швидко передавати необхідну інформацію на відстань, використати спільні пристрої, адже набагато швидше, наприклад, використати спільний принтер, ніж переносити документи на флешці. Тобто, як ви вже зрозуміли, виникла потреба об’єднати комп’ютери в мережу.
— Що для цього потрібно? (Спеціальне обладнання та спеціальне програмне забезпечення.)
— А якщо комп’ютери знаходяться не в одній кімнаті, а, наприклад, у сусідніх? на різних поверхах? в різних містах чи країнах?
Відповіді на ці та інші запитання ви дізнаєтесь під час вивчення нової теми «Комп’ютерні мережі»
Вступна бесіда за темою «комп’ютерні мережі»
— Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Комп’ютерні мережі», яка розрахована на вісім уроків.
Під час вивчення цієї теми ви повинні виконати дві практичні роботи, наприкінці вивчення теми проведемо підсумково-узагальнювальний урок.
Коротка характеристика нової теми. Висвітлення її ролі у курсі інформатики та в різних видах діяльності людини. Доведення важливості теми конкретними практичними прикладами.
ІІІ. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
З терміном «мережа» ми зустрічаємося дуже часто: мережа магазинів, мережа водопостачання в місті, телефонна мережа тощо.
Мережа — це сукупність взаємопов'язаних об'єктів, що мають однакове призначення та спільні властивості. До будь-якої мережі може входити різна кількість об'єктів — від двох до великої кількості.
Коли виникає потреба передати повідомлення або деякі файли з одного комп'ютера на інший, то це можна зробити з використанням різних носіїв даних — флешки, оптичного диска тощо. Ще одним засобом передавання даних є комп'ютерні мережі.
Комп'ютерна мережа — сукупність комп'ютерів та інших пристроїв, з'єднаних між собою для обміну даними і спільного використання пристроїв.
Комп’ютери об’єднують між собою для того щоб:
                    Отримати доступ до об'єктів файлової системи комп'ютерів мережі
                    Перемістити дані з одного комп'ютера на інший комп'ютеру мережі
                    Отримати доступ до мережного пристрою, наприклад принтера
Одну з перших комп'ютерних мереж було створено й використано в 1960-х роках у США, військовими.
Залежно від кількості комп'ютерів у мережі та площі, на якій вони розміщені, розрізняють: локальну і глобальну.
Локальна мережа — це комп'ютерна мережа, що об'єднує комп'ютери та інші пристрої, розміщені на порівняно невеликій відстані один від одного.
Завдяки локальній мережі в комп’ютерному класі:
                    Учні можуть отримувати доступ до файлів з навчальними матеріалами, що зберігаються на носіях даних учительського комп'ютера.
                    Учитель має можливість по мережі переглядати файли з результатами учнівських практичних робіт.
                    Для друкування матеріалів з будь-якого комп'ютера можна використовувати спільний принтер, підключений до одного з комп'ютерів мережі.
Глобальна мережа — мережа, що об’єднує комп'ютерні мережі та окремі комп'ютери, розміщені в різних частинах планети Земля. (інтернет)
У комп'ютерних мережах, як і в телефонних, для передавання даних використовують: Кабельні  Бездротові канали
Саме завдяки цим каналам можна налагодити мережну взаємодію між об'єктами мережі.
Мережна взаємодія — обмін повідомленнями між пристроями мережі.
При об’єднанні комп’ютерів у мережі всі об’єкти можуть бути рівноправними учасниками мережної взаємодії. Існує також інший спосіб створення мережі, при якому окремі комп'ютери використовуюсь для обслуговування інших. Такі спеціальні комп'ютери називають серверами
Сервер — це комп'ютер, що надає послуги або ресурси за відповідними запитами іншим комп'ютерам.
Комп'ютери, що використовують ресурси сервера, називають клієнтськими, або просто клієнтами. Ресурси мережі — це апаратні, програмні й інформаційні об'єкти мережі.
Клієнт — це комп'ютер у мережі, що використовує ресурси сервера.
Як правило, на сервері розміщують програми, інформаційні дані, документи. До сервера можуть бути приєднані різні пристрої, наприклад, принтер або сканер.
Вони можуть бути доступними для використання з інших комп’ютерів.
Для того щоб налагодити мережну взаємодію між об'єктами мережі, потрібні спеціальні програми, зокрема мережна операційна система. Операційна система Windows  7 (10) забезпечує роботу локальної мережі. За її допомогою можна управляти доступом користувачів до комп’ютера і до мережних ресурсів.
Доступ — це право на використання деякого ресурсу.
Управління доступом на рівні користувачів дає можливість призначати паролі для доступу до ресурсів конкретного комп'ютера чи до будь-якого іншого комп'ютера локальної мережі. При роботі з мережною операційною системою можна вказувати конкретних користувачів, що мають доступ до ресурсів для спільного використання.
Потрібні відомості зазначаються при створенні облікового запису користувача.
Обліковий запис користувача — сукупність відомостей про користувача та його права при роботі з об’єктами операційної системи й мережі.
Сеанс користувача — це робота за комп’ютером з обліковим записом користувача.
Але не обов'язково кожен користувач повинен мати власний обліковий запис; можна створити обліковий запис, наприклад, для користувача «учень» для роботи в локальній мережі школи. У такий спосіб визначають рівні доступу до папок, дисків, принтера.
В обліковому записі учня вказується, з якими ресурсами йому дозволено працювати та які дії виконувати, наприклад, копіювати файли із мережної папки.
Для перегляду списку імен комп'ютерів, підключених до локальної мережі, потрібно: Відкрити папку   Мережа, У вікні Провідника обрати папку Мережа
Усі ресурси локальної мережі, до яких можна отримати доступ з певного комп’ютера, відображуються в системній папці Комп'ютер Та Мережа.
Будемо називати комп'ютер, з яким ви працюєте безпосередньо, локальним, а той, для доступу до якого використовуються канали передавання даних, - віддаленим.
Для того щоб користувачі віддалених комп'ютерів могли працювати по мережі з файлами та папками деякої папки, до неї потрібно відкрити спільний доступ.
Повний - користувачі віддалених комп'ютерів зможуть змінювати вміст папки (перейменовувати, видаляти, редагувати файли, копіювати до папки нові файли тощо);
Лише для читання - користувачі віддалених комп'ютерів зможуть лише переглядати вміст папки та файлів, копіювати з неї файли, але ніякі зміни в папці виконати неможливо.
Надати спільний доступ можна за допомогою вказівок вікна папки, що містяться у списку Дозволити спільний доступ для… чи за допомогою вказівок контекстного меню виділеного об’єкта
Об'єкти операційної системи спільного використання в локальній мережі — це об’єкти, розміщені в одній із загальних папок. Будь-який файл або папка, створені чи скопійовані до загальної папки, стають доступними для інших користувачів локальної мережі. Також загальні об’єкти, як правило, розміщуються в домашній групі. Це можуть бути як файли чи папки, так і пристрої, зокрема принтер.
Щоб відкрити об’єкт, який розташований на іншому комп'ютері локальної мережі, необхідно його обрати серед об'єктів мережі та двічі клацнути на його значку. У такий спосіб здійснюють навігацію локальною мережею.
Навігація локальною мережею — це перегляд вмісту об'єктів операційної системи, що розміщені на комп'ютерах локальної мережі.
Залежно від наданих прав доступу користувач може переглядати, копіювати або переміщувати файли чи папки, розташовані нарізних комп’ютерах мережі.
Ці дії виконуються так само, як і при роботі на власному комп'ютері.

V. Самостійне застосування знань у стандартних ситуаціях
Робота за комп’ютером
1)    Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
2)    Інструктаж учителя.
3)    Практична робота за комп’ютерами.
4)    Вправи для очей.

 






Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм

Вправа 1. Визначення та надання рівня доступу.

1.     Відкрий папку:
D:\Навчання\5 клас\Урок 7\
та визнач рівень доступу до файла Мережа.jpg
2.     Скопіюй файла Мережа.jpg до власної папки:
E:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 7\
3.     Створи в ній папку Спільна_к (де к – номер твого комп'ютера в локальній мережі класу).
4.     Скопіюй до неї графічний файл Мережа.jpg і текстовий документ Тест_мережа.docx, що зберігаються в папці:
D:\Навчання\5 клас\Урок 7\
5.     Виклич контекстне меню папки Спільна_к спробуй відкрити спільний доступ до неї. Для цього в контекстному меню папки обери Дозволити спільний доступ для, Домашня група (читання і запис).

Вправа 2. Переміщення зображень на інший комп’ютер мережі.

1.     З'ясуй кількість комп'ютерів у мережі класу.
2.     Відкрий папку:
\\Вчитель\Спільні зображення\
3.     Створи в ній нову папку, ім'я якої – твоє прізвище та ім'я.
4.     Відкрий на своєму комп'ютері вікно папки:
D:\Навчання\5 клас\Урок 7\
скопіюй графічний файл з іменем Побудова мережі.jpg і встав до щойно створеної папки у папці \\Вчитель\Спільні зображення\ в локальній мережі.
5.     Переглянь зображення, що створили твої однокласники.

Вправа 3. Перегляд текстових документів.

1.     Відкрий бібліотеку Документи на одному з комп'ютерів мережі:
\\Вчитель\Документи\
2.     Відкрий папку Тексти та переглянь кілька файлів.
3.     Чи можеш ти редагувати ці текстові документи?
4.     Зроби висновок про рівень доступу до файлів, розміщених у цій папці.
5.     Закрий всі відкриті вікна.
6.     Повідом вчителя про завершення роботи.

VI. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда з елементами опитування
— Що таке комп’ютерна мережа.
— Які існують комп’ютерні мережі?
— Що таке сервер?
— Для чого потрібні комп’ютерні мережі?
— Назвати основні типи комп’ютерних мереж.
— Чим вони відрізняються?
— Що таке лінія зв’язку?
— Чим відрізняються локальні комп’ютерні мережі від глобальних?
VII. Домашнє завдання
VIІІ. Підсумки уроку
Рефлексія
— Чи задоволені ви своєю роботою?
— З яким настроєм ви працювали на уроці?
— Що вам запам’яталось на уроці?
— Де вам стануть в пригоді здобуті знання?
ІX. Оцінювання роботи учнів