7 лист. 2018 р.

Конспект уроку на тему: Текстильні волокна. Будова тканини.


            Тема.    Текстильні волокна. Будова тканини.       
            Мета: засвоювати знання про конструкційні матеріали, текстильні волокна, будову тканини; формувати вміння розпізнавати лицьовий і виворітний боки тканини, визначити напрям ниток основи, піткання; розвивати увагу, спостережливість, уміння узагальнювати й робити висновки; виховувати акуратність під час виконання практичних робіт.
            Обладнання: колекції тканин, пряжі, волокон, таблиця “Види текстильних волокон”, зразки тканин із різним видом переплетення, презентація, мультимедійний проектор.
            Тип уроку: засвоєння нових знань.

            Орієнтовний план проведення уроку
            І. Організаційна частина — 1 хв.
            ІІ. Актуалізація опорних  знань і життєвого досвіду учнів — 5 хв.
            ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів — 1 хв.
            ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку — 2 хв.
            V.  Вивчення нового матеріалу — 11 хв.
            VІ.Практична робота — 18 хв.
            VІІ.Підсумок уроку — 7 хв.
ХІД УРОКУ

            І. Організаційний момент
  • Перевірка присутніх учнів на уроці.
  • Перевірка наявності спецодягу.
  • Призначення чергових.
Доброго дня, діти і гості, які завітали до нас. Я рада бачити Вас всіх на сьогоднішньому занятті!
Вже продзвенів шкільний дзвінок
Зібрав дітей всіх на урок,
І знову  з вами  ми зустрілись,
Тож зразу візьмемось за діло.

Створення позитивного емоційного настрою.

     Я хочу роздати вам клубочки ниток, які зібрані в кошику. Будь ласка, візьміть кожна по моточку. ( Роздаю моточки) .
     Діти, а чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи?
Учені з ясували, що за відповідним кольором можна охарактеризували емоційний стан людини. Тож я пропоную всім визначити характер свого настрою.  Розгляньмо зв язок між кольором та емоційним станом людини. ( Показ слайду).
      Як з ясувалося: синій – спокій , задоволення; жовтий – бажання спілкуватися, веселість; червоний- активність, життя.
     Я дуже рада, що ви, дівчата, прийшли до мене на урок в доброму, позитивному настрої.



  • ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів
                        Бесіда
1.      Назвіть конструкційний матеріал, який використовують для пошиття одягу.
2.      Для чого використовуються тканини?

(Показ слайдів зі зразками виробів із тканин ).
           
            ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів
            Тканини, вироблені сучасною текстильною промисловістю, розрізняються не тільки за зовнішнім виглядом, властивостями та призначенням, але мають і ряд загальних ознак, які треба враховувати в ході розкроювання та пошиття вибору.
           
            ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
            Записуються на дошці або на екрані мультімедійного проектора.

( Показ слайду)

            Завдання уроку
  • засвоїти знання про види текстильних волокон, про процес виробництва тканини;
  • навчитися розпізнавати лицьовий і виворітний боки тканини;
  • визначити напрям ниток основи, піткання.

  • V. Вивчення нового матеріалу
            Сировиною для всіх  текстильних матеріалів ( ниток, пряжі, тканини)  є текстильні волокна — це  тонкі і пружні  ворсинки обмеженої довжини .

 (Показ  колекції)
          За походженням  текстильні волокна поділяються на натуральні та хімічні.  Хімічних волокон в природі не існує, їх виготовляють із продуктів переробки деревини, вугілля, нафти.  А натуральні волокна створені природою. За походженням вони поділяються на волокна рослинного , тваринного і мінерального походження.

( Показ слайду  «Натуральні волокна»)
    Сировиною для натуральних волокон рослинного походження є льон, коноплі, бавовник. До волокон тваринного походження  належить вовна верблюдів, кіз, овець, кролів та інших тварин. А також шовк, який виробляє гусінь шовкопряда. Волокна мінерального походження утворюють із гірського мінералу – азбесту.
Довжина текстильних волокон буває різною: від кількох міліметрів до сотні метрів.
           
(Слайд  «Натуральні волокна» )
            За походженням текстильні волокна поділяються на натуральні та хімічні.
            Хімічних волокон в природі не існує, їх виготовляють із продуктів переробки деревини, вугілля, нафти.
            А натуральні волокна створені природою. За походженням вони поділяються на волокна рослинного, тваринного і мінерального походження.
            Сировиною для натуральних волокон рослинного походження є бавовник, льон, коноплі. До волокон тваринного походження належить вовна, овець, кіз, верблюдів, кролів та інших тварин, а також шовк, який виробляє гусінь шовкопряда. Волокна мінерального походження утворюють із гірського мінералу — азбесту.
             Процес виготовлення тканини є досить складним і тривалим. Його можна розділити на кілька етапів.

(Показ слайду  «Процес отримання пряжі і тканини»)
            Волокна надходять на прядильну фабрику, де піддаються складній обробці: їх розпушують, очищують от сміття, вичісують, витягають у тонку рівну стрічку — рівницю. Рівницю скручують у суцільну нитку пряжу. Цей процес називають прядінням. Пряжа надходить на ткацьку фабрику де з неї виготовляють тканину.  Цей процес називають ткацтвом.
            Упродовж багатьох століть для прядіння українці використовували ручки веретена,   ще пізніше — ножні прядки, які приводили в рух за допомогою ножної педалі. Деякими традиційними ткацькими верстатами і зараз користуються народні майстри, які бережуть і продовжують давні традиції.

( Показ фільму)
(Показ слайду «Будова тканини» )
            Якщо роздивитися тканину крізь мікроскоп або лупу, хоча і без цього приладдя можна побачити, що тканина складається з переплетіння поздовжн іх і поперечних ниток. Нитки які розташовані вздовж тканини, називаються нитками основи, а ті, що розташовані поперек тканини — нитками піткання. З обох країв в тканині є пруг, у якому нитки розміщені щільніше. Завдяки пругові краї тканини не обсипаються.

(Показ  слайду “Види ниток тканини та їх ознаки”)
Проведення  руханки .
           
            “Відвідування магазину”
            Прошу завітати до нашого магазину.
            Тканину, зняту з ткацького станку, піддають спеціальній обробці: видаляють зайві ворсинки, відбілюють, фарбують у потрібний колір, наносять малюнок.
            Будь яка тканина має два боки: лицьовий і виворітний. Працюючи з тканиною, треба вміти ці боки визначати за такими ознаками:

(Показ слайду   «Лицьовий та виворітний боки тканини»)

1.      За малюнком тканини: на лицьовому боці тканини набивний малюнок яскравіший, ніж на виворітному.
2.      За чистотою обробки: на лицьовому боці тканини відсутні вузлики, потовщені нитки, петлі, кінці обрізаних ниток — їх виведено на виворітний бік.
3.      За блиском: у тканині з гладкою поверхнею (атлас, сатин) лицьовий бік блискучий, виворітний — матовий.
4.      За ворсом: ворс у ворсових тканин на лицьовому боці довший, на виворітному — коротший, або взагалі відсутній.
5.      За яскравістю ниток у тканині: у змішаних тканинах (люрекс, парча тощо), виготовлених із різних ниток, найбільш дорогі нитки виводяться на лицьовий бік.

6.      VI. Лабораторно-практична робота
Вступний інструктаж
             Наголошую, що під час проведення лабораторних робіт слід дотримуватись правил техніки безпеки.
            Поточний інструктаж
             Звертаю увагу дітей на чіткість та охайність виконання роботи.
  1. Визначення лицьового й виворітного боків тканини. Складання колекції тканин.
            Інструменти й матеріали: зразки тканин, аркуш паперу формату А4, клей, олівець, лінійка, ножиці.
           
Послідовність виконання
  1. Розглянути запропоновані зразки тканин.
  2. Вибрати зразок тканин з малюнком.
  3. Визначити лицьовий і виворітний боки.
  4. Відрізати два шматочки тканини та приклеїти у відповідний стовпчик таблиці.
  5. Провести аналогічне дослідження зразків тканин із ворсом, блиском, гладкофарбованої.
  6. Заповнити таблицю — звіт про виконану роботу.
Лицьовий і виворітний боки тканини
Вид тканини
Лицьовий бік
Виворітний бік
Тканина з малюнком


Тканина гладкофарбована


Тканина з блиском


Тканина з ворсом






2.Визначення ниток й піткання в тканині
            Інструменти й матеріали: зразки тканин, , олівець, лінійка.
            Послідовність виконання
  1. Узяти зразок тканини з пругом.
  2. Розтягти тканину вздовж і впоперек пруга. Визначити, у якому напрямі тканина розтягується сильніше.
  3. Різко розтягнувши тканину, визначити, у якому напрямі ниток звук дзвінкий, я в якому — глухий.
  4. Висмикнути нитки основи й піткання та порівняти їх за товщино., скрученістю.
  5. Узяти зразок без пруга, за відомими ознаками визначити напрям ниток основи й піткання.
            Цей етап уроку проводжу у  формі обговорення результатів практичної роботи. Кілька учнів доповідають про дослідження, обгрунтовуючи свої висновки.

            VII. Підсумки уроку
1)      Слайди. Поміркуй, впиши слова — відповіді в зображені фігури.
2)      Впиши в порожні клітинки втрачені літери.
            Рефлексія.
  • Сьогодні на занятті ми дізналися
  • Найбільше мені сподобалось
  • Раніше я не вміла, а тепер умію
  • Це мені знадобиться
  • Я дізналася для себе
  • Найцікавішим для мене на сьогоднішньому занятті було
            Гра “Термінологічний ланцюжок”
            Правила і умови дуже прості, той до кого потрапляє клубочок ниток, без обдумування, називає термін, який безпосередньо стосується розглянутої сьогодні теми.
           
            Бажаю, діти, успіхів постійних
                     І знань бажаю вам міцних, надійних
                 Щоб їх змогли в житті застосувати
        І будь-які вершини підкоряти!
           
           
Для перегляду презентації натисніть сюди