Тема. Текстильні
волокна. Будова тканини.
Мета: засвоювати знання про конструкційні
матеріали, текстильні волокна, будову тканини; формувати вміння розпізнавати
лицьовий і виворітний боки тканини, визначити напрям ниток основи, піткання;
розвивати увагу, спостережливість, уміння узагальнювати й робити висновки;
виховувати акуратність під час виконання практичних робіт.
Обладнання: колекції тканин, пряжі, волокон, таблиця
“Види текстильних волокон”, зразки тканин із різним видом переплетення,
презентація, мультимедійний проектор.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Орієнтовний план проведення уроку
І. Організаційна частина — 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів — 5 хв.
ІІІ. Мотивація навчально-трудової
діяльності учнів — 1 хв.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку — 2 хв.
V.
Вивчення нового матеріалу — 11 хв.
VІ.Практична робота — 18 хв.
VІІ.Підсумок уроку — 7 хв.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
- Перевірка присутніх учнів на уроці.
- Перевірка наявності спецодягу.
- Призначення чергових.
Доброго дня, діти і гості, які завітали до нас. Я
рада бачити Вас всіх на сьогоднішньому занятті!
Вже продзвенів шкільний дзвінок
Зібрав дітей всіх на урок,
І знову з вами ми зустрілись,
Тож зразу візьмемось за діло.
Створення
позитивного емоційного настрою.
Я хочу
роздати вам клубочки ниток, які зібрані в кошику. Будь ласка, візьміть кожна по
моточку. ( Роздаю моточки) .
Діти,
а чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи?
Учені з ясували, що за відповідним кольором можна
охарактеризували емоційний стан людини. Тож я пропоную всім визначити характер
свого настрою. Розгляньмо зв язок між
кольором та емоційним станом людини. (
Показ слайду).
Як з
ясувалося: синій – спокій , задоволення; жовтий – бажання спілкуватися,
веселість; червоний- активність, життя.
Я дуже
рада, що ви, дівчата, прийшли до мене на урок в доброму, позитивному настрої.
- ІІ. Актуалізація опорних знань і
життєвого досвіду учнів
Бесіда
1.
Назвіть
конструкційний матеріал, який використовують для пошиття одягу.
2.
Для
чого використовуються тканини?
(Показ
слайдів зі зразками виробів із тканин ).
ІІІ. Мотивація навчально-трудової
діяльності учнів
Тканини, вироблені
сучасною текстильною промисловістю, розрізняються не тільки за зовнішнім
виглядом, властивостями та призначенням, але мають і ряд загальних ознак, які
треба враховувати в ході розкроювання та пошиття вибору.
ІV. Повідомлення теми, мети й завдань
уроку
Записуються на дошці або на екрані
мультімедійного проектора.
( Показ слайду)
Завдання уроку
- засвоїти знання про види текстильних
волокон, про процес виробництва тканини;
- навчитися розпізнавати лицьовий і
виворітний боки тканини;
- визначити напрям ниток основи,
піткання.
- V. Вивчення нового матеріалу
Сировиною для всіх текстильних матеріалів ( ниток, пряжі,
тканини) є текстильні волокна — це тонкі і пружні ворсинки обмеженої довжини .
(Показ колекції)
За походженням текстильні волокна поділяються на натуральні
та хімічні. Хімічних волокон в природі
не існує, їх виготовляють із продуктів переробки деревини, вугілля, нафти. А натуральні волокна створені природою. За
походженням вони поділяються на волокна рослинного , тваринного і мінерального
походження.
( Показ слайду «Натуральні волокна»)
Сировиною для натуральних волокон
рослинного походження є льон, коноплі, бавовник. До волокон тваринного
походження належить вовна верблюдів,
кіз, овець, кролів та інших тварин. А також шовк, який виробляє гусінь
шовкопряда. Волокна мінерального походження утворюють із гірського мінералу –
азбесту.
Довжина текстильних волокон буває різною: від кількох міліметрів до сотні
метрів.
(Слайд «Натуральні волокна» )
За походженням текстильні
волокна поділяються на натуральні та хімічні.
Хімічних волокон в природі
не існує, їх виготовляють із продуктів переробки деревини, вугілля, нафти.
А натуральні волокна
створені природою. За походженням вони поділяються на волокна рослинного,
тваринного і мінерального походження.
Сировиною для натуральних
волокон рослинного походження є бавовник, льон, коноплі. До волокон тваринного
походження належить вовна, овець, кіз, верблюдів, кролів та інших тварин, а
також шовк, який виробляє гусінь шовкопряда. Волокна мінерального походження
утворюють із гірського мінералу — азбесту.
Процес виготовлення тканини є досить складним
і тривалим. Його можна розділити на кілька етапів.
(Показ слайду «Процес отримання пряжі і тканини»)
Волокна надходять на
прядильну фабрику, де піддаються складній обробці: їх розпушують, очищують от
сміття, вичісують, витягають у тонку рівну стрічку — рівницю. Рівницю скручують
у суцільну нитку пряжу. Цей процес називають прядінням. Пряжа надходить на ткацьку
фабрику де з неї виготовляють тканину.
Цей процес називають ткацтвом.
Упродовж багатьох століть
для прядіння українці використовували ручки веретена, ще пізніше — ножні прядки, які приводили в рух
за допомогою ножної педалі. Деякими традиційними ткацькими верстатами і зараз
користуються народні майстри, які бережуть і продовжують давні традиції.
( Показ фільму)
(Показ слайду «Будова
тканини» )
Якщо роздивитися тканину
крізь мікроскоп або лупу, хоча і без цього приладдя можна побачити, що тканина
складається з переплетіння поздовжн іх і поперечних ниток. Нитки які
розташовані вздовж тканини, називаються нитками основи, а ті, що розташовані
поперек тканини — нитками піткання. З обох країв в тканині є пруг, у якому
нитки розміщені щільніше. Завдяки пругові краї тканини не обсипаються.
(Показ слайду “Види ниток тканини та їх ознаки”)
Проведення руханки .
“Відвідування магазину”
Прошу завітати до нашого магазину.
Тканину, зняту з ткацького станку,
піддають спеціальній обробці: видаляють зайві ворсинки, відбілюють, фарбують у
потрібний колір, наносять малюнок.
Будь яка тканина має два боки:
лицьовий і виворітний. Працюючи з тканиною, треба вміти ці боки визначати за
такими ознаками:
(Показ слайду «Лицьовий та виворітний боки тканини»)
1.
За малюнком тканини:
на лицьовому боці тканини набивний малюнок яскравіший, ніж на виворітному.
2.
За чистотою обробки:
на лицьовому боці тканини відсутні вузлики, потовщені нитки, петлі, кінці
обрізаних ниток — їх виведено на виворітний бік.
3.
За блиском: у тканині
з гладкою поверхнею (атлас, сатин) лицьовий бік блискучий, виворітний —
матовий.
4.
За ворсом: ворс у
ворсових тканин на лицьовому боці довший, на виворітному — коротший, або
взагалі відсутній.
5.
За яскравістю ниток у тканині: у змішаних тканинах (люрекс, парча тощо), виготовлених із різних ниток,
найбільш дорогі нитки виводяться на лицьовий бік.
6.
VI. Лабораторно-практична робота
Вступний
інструктаж
Наголошую, що під час проведення лабораторних
робіт слід дотримуватись правил техніки безпеки.
Поточний інструктаж
Звертаю увагу дітей на чіткість та охайність
виконання роботи.
- Визначення лицьового й виворітного
боків тканини. Складання колекції тканин.
Інструменти й матеріали: зразки тканин, аркуш паперу формату А4, клей,
олівець, лінійка, ножиці.
Послідовність
виконання
- Розглянути запропоновані зразки
тканин.
- Вибрати зразок тканин з малюнком.
- Визначити лицьовий і виворітний боки.
- Відрізати два шматочки тканини та
приклеїти у відповідний стовпчик таблиці.
- Провести аналогічне дослідження
зразків тканин із ворсом, блиском, гладкофарбованої.
- Заповнити таблицю — звіт про виконану
роботу.
Лицьовий і виворітний боки тканини
Вид тканини
|
Лицьовий бік
|
Виворітний бік
|
Тканина з малюнком
|
||
Тканина гладкофарбована
|
||
Тканина з блиском
|
||
Тканина з ворсом
|
||
2.Визначення
ниток й піткання в тканині
Інструменти й матеріали: зразки тканин, , олівець, лінійка.
Послідовність виконання
- Узяти зразок тканини з пругом.
- Розтягти тканину вздовж і впоперек
пруга. Визначити, у якому напрямі тканина розтягується сильніше.
- Різко розтягнувши тканину, визначити,
у якому напрямі ниток звук дзвінкий, я в якому — глухий.
- Висмикнути нитки основи й піткання та
порівняти їх за товщино., скрученістю.
- Узяти зразок без пруга, за відомими
ознаками визначити напрям ниток основи й піткання.
Цей етап уроку проводжу у формі обговорення результатів практичної
роботи. Кілька учнів доповідають про дослідження, обгрунтовуючи свої висновки.
VII. Підсумки уроку
1)
Слайди.
Поміркуй, впиши слова — відповіді в зображені фігури.
2)
Впиши
в порожні клітинки втрачені літери.
Рефлексія.
- Сьогодні на занятті ми дізналися
- Найбільше мені сподобалось
- Раніше я не вміла, а тепер умію
- Це мені знадобиться
- Я дізналася для себе
- Найцікавішим для мене на
сьогоднішньому занятті було
Гра “Термінологічний ланцюжок”
Правила і умови дуже прості, той до
кого потрапляє клубочок ниток, без обдумування, називає термін, який
безпосередньо стосується розглянутої сьогодні теми.
Бажаю,
діти, успіхів постійних
І знань бажаю вам міцних,
надійних
Щоб їх змогли в житті
застосувати
І
будь-які вершини підкоряти!