17 лист. 2018 р.

Конспект уроку 8 клас Урок №22. Поняття мови програмування. Складові мови програмування.


Урок №22. Поняття мови програмування. Складові мови програмування.
Цілі:
·        навчальна: познайомити учнів з поняттям мови програмування, складовими програми, логікою роботи програм на обчислення даних;
·        розвивальна:  розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
·        виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Тип уроку:
·        засвоєння нових знань; формування вмінь і навичок;

Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний етап
·        Привітання з класом
Доброго дня, діти.
·        Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми познайомимось з поняттям мови програмування, складовими програми, логікою роботи програм на обчислення даних
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Познайомившись детально з програмою та її складовими ми зможемо більш продуктивно працювати в самому середовищі та створювати власні програми. Не забувайте про правила поведінки на уроці. (Слайд2).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
·        Повторення раніше вивченого матеріалу (Слайд3)
1.      Що таке алгоритм? Що таке система команд виконавця алгоритму? У чому полягає формальність виконання алгоритму виконавцем?
2.      Що таке комп’ютерна програма?
3.      Яку мову програмування ви вивчали в попередніх класах? Пригадайте кілька команд цієї мови програмування?
IV. Вивчення нового матеріалу
Слайд4. І так програма – це набір команд (вказівок, інструкцій), призначений для виконання комп’ютером у певній послідовності.
Слайд5. Мова, яка використовується для запису алгоритмів, призначених для виконання комп’ютером, називається мовою програмування. Будь яка мова програмування складається з алфавіту, словників, синтаксису та семантики. Дані поняття вам добре знайомі з уроків української мови. По суті мова програмування не відрізняється від інших мов. В ній є також свої правила та закони, правда коли при написанні диктанту ви робити помилку то вчитель вам просто ставить нижчу оцінку, в програмуванні найменша помилка призводить до неробочої програми. Тут програма вам не скаже, що тут невеличка помилка, але на оцінку 10 це зійде. Програма просто не запуститься і це буде досить складна проблема бо її вирішувати доведеться саме вам.
Слайд6. До популярних мов програмування можна віднести середовище Delphi 7. Чому середовище? Тому що це лише оболонка. Сама мова програмування не називається так. Pascal – ось перше перед вами середовище для написання програм саме цю мову ми будемо вивчати, паскаль в порівнянні з іншими досить проста. Дана мова можна сказати вже віджила, але для початку вивчення вона найкраще підходить. Тому ми будемо вчити Pascal. Та найбільш популярна мова програмування (на ній написано 80% програм та ігор на ПК) С++ та безкоштовне середовище для розробки програм яке є симбіозом мови Pascal та вдосконаленого середовища Delphi 7 – Lazarus.
Слайд7. Давайте більш детально розберемо роботу програми і комп’ютера. Припустимо ми запустили програму в якій записано  послідовність 150 + 95. Що відбувається на комп’ютері після запуску обрахунків? Наші числа в першу чергу відправляються до компілятора де перетворюються в двійковий код. Виду зображеному на малюнку.
Слайд8. А що таке компілятор? Компілятор - це комп'ютерна програма (або набір к. програм), що перетворює (компілює) вихідний код, написаний певною мовою програмування, на семантично еквівалентний код в іншій мові програмування, який, як правило, необхідний для виконання програми машиною, наприклад, комп'ютером.
Слайд9. Давайте розберемо, яким чином компілятор розбирає число 150 у двійковий код. Все уже просто. Нам пості1но потрібно ділити на цілу частину числа на 2, а коли бачимо остачу праворуч записуємо 1, якщо її нема тоді 0. Давайте виконаємо:
·        150:2=75 (остачі нема тоді 0)
·        75:2=37,5 (остача є тоді 1)
·         37:2=18,5 (остача є тоді 1)
·        18:2=9 (остачі нема тоді 0)
·        9:2=4,5 (остача є тоді 1)
·        4:2=2 (остачі нема тоді 0)
·        2:2=1 (остачі нема тоді 0)
·        1:2=0,5 (остача є тоді 1)
На цьому зупинились бо далі ціла чистина 0 і ділити не потрібно. Тепер з низу до гори записуємо двійковий код – 10010110. Ось все як просто.
Слайд10. Самостійно переведіть число 95 в двійкову систему числення (відповідь 1011111).
Слайд11. Тепер комп’ютеру потрібно дати числа. Додавання відбувається просто так як Вас вчили в початкових класах у стовпчик. Починаємо з кінця. 0+1=1, 1+1 виходить 2, а ми знаємо, що у двійковій системі лише 2 числа 0 та 1. Як поступити? Нам потрібно записати 0 а 1 запам’ятати та перенести далі. Ідемо далі. 1+1=2+1 (те що запам’ятовували) виходить вже 3. І знову це не ні 0 ні 1. Коли в нас назбирається 3 тоді пишемо 1 а 1 запам’ятовуємо. Далі 0+1=1+1(те що запам’ятовували) пишемо 0 (бо 2 вийшло). Далі 1+1=2+1=3 пишемо 1 а 1 пам’ятаємо. 0+0=0+1=1. 0+1=1 та 1+0=1. Ось ми й додали в комп’ютері числа. 150+95 і вийшло 11110101.
Слайд12. Виконайте додавання 10110010 + 1100010 (відповідь 10010100)
Слайд13. Після всіх обрахунків процесор передає інформацію до компілятора, який перетворює число в зрозуміле для нас та виводить результат 245.
Слайд14. Давайте переведемо число 11110101 в звичайне. Для цього нам створити невеличку табличку де записати двійковий код та розряди. Розряди починаються записуватись з кінця та від 0 розряду.
Далі будемо керуватись таким правилом: «Якщо зустрічаємо 1 в двійковому коді підносимо 2 до степеню розряду. Якщо зустріли 0 ідемо далі». Виконуємо:  що дорівнює 245.
Слайд15. Декодувати двійковий код 100010100 (відповідь 276).
Цікаво знати
Слайд16. Pimax – найдосконаліша версія віртуальних окулярів на даний час
V. Релаксація
Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору
Ця зарядка дозволить зняти напругу і зміцнити очні м'язи.
Так само, як в іграх на розвиток дрібної моторики, в цій вправі нам на допомогу приходять віршики-потішки. Малюки набагато охочіше виконують вправи, в яких простежується певний ритм і форма. Можна використовувати такий вірш:

Сидимо в автобусі ми,
Дивимось на всі боки.
(дивимося вправо-вліво не повертаючи голови)
Дивимося вгору, дивимось униз
А автобус наш стоїть, що ж це він притих?
(замружуватися)
Внизу річка - глибоко,
(відкриваємо очі і дивимося вниз, на кінчик носа, не опускаючи голови)
Вгорі пташки - високо.
(дивимося вгору, на точку між бровами)
Двірники – туди-сюди
Витирають личенько.
(швидко моргаємо)
Колеса закрутилися,
Вперед ми покотилися.
(Здійснюємо кругові рухи очима)
VI. Підбиття підсумків уроку
·        Бесіда за питаннями (Слайд17)
1.     Що таке мова програмування?
2.     З чого складається мова програмування?
3.     Як називається «програма перекладач» переводу вихідного коду в двійковий?
4.     Опишіть логіку роботи програми?
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал на сторінках 154-155. Підготуватись до самостійної роботи.