7 лист. 2018 р.

Конспект уроку 9 клас Урок №16. Безпечне зберігання даних.


Урок №16. Безпечне зберігання даних.
Цілі:
·        навчальна: навчити безпечно користуватись мережею, створювати резервні копії файлів та правильно чистити кластери на носіях пам’яті;
·        розвивальна:  розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
·        виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Тип уроку:
·        засвоєння нових знань; формування вмінь і навичок;

Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Програмне забезпечення: CCleaner, Google Chrome
Хід уроку
І. Організаційний етап
·        Привітання з класом
Доброго дня, діти.
·        Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про безпечну роботу в мережі, а також про захист власних даних за допомогою резервного копіювання й правильну очистку даних на ПК і переносних носіях пам’яті.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Минулого уроку було достатньо теорії, щоб зрозуміти наскільки небезпечний Інтернет. Сьогодні ми перейдемо до практичної частити. Та виконаємо ряд налаштувань браузера та познайомимось з іншими потрібними діями для захисту власних даних.
Не забувайте про правила поведінки на уроці. (Слайд2).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
·        Тестування учнів (Слайд3-4)
Відкрийте файл на робочому столі з назвою «ДЗ – 9.06». Для проходження тесту вам пропонується 4 хвилин та 8 запитань, що складає 30 секунд на відповідь до одного питання.
·        Повторення раніше вивченого матеріалу (Слайд5)
1.      Назвіть види ризиків, з якими стикається користувач в Інтернеті.
2.      Чому ризики в Інтернеті особливо небезпечні для дітей підліткового віку? Поясніть свою думку.
3.      Які ризики є складовими комунікаційних ризиків? Чому вони так називаються?
4.      Які ризики є складовими контентних ризиків? Охарактеризуйте їх.
5.      Які ризики є складовими споживчих ризиків? Що треба зробити, щоб їх уникнути?
6.      Як зменшити ризики під час користування сервісами Інтернету?
IV. Вивчення нового матеріалу
Слайд6. Для убезпечення роботи в мережі потрібно не лише встановлювати хороші антивірусні засоби, але й потрібно виконати деякі елементарні налаштування браузера. Відкриємо Google Chrome, налаштування (три вертикальні крапочки) та перейдемо до пункту «Настройки» (налаштування).
Слайд7. Після переходу в налаштування потрібно розгорнути всі можливі налаштування. Нам потрібні налаштування конфіденційності.
Слайд8. В налаштуванням конфіденційності та безпеки потрібно дозволити надсилати компанії Google інформацію про сайти, які ви відвідуєте. Це дасть можливість роботам проаналізувати сторінки та виділити небезпечні елементи. І звичайно увімкнути перемикач на захист від шкідливих сайтів.
Слайд9. Наступним кроком заборонимо сайтам аналізувати інформацію яку ми відсилаємо зі свого ПК, та перейдемо в налаштування контенту.
Слайд10-11. Потрібно налаштувати контент так, щоб браузер більше питав Вас про дії ніж виконував, щось самостійно. Cookie мають зберігатись і сайти повинні їх зчитувати, якщо вам потрібно реєструватись, або авторизуватись на сайтах. За потреби налаштовуємо на відсилання запиту чи можна взагалі заборонити: відслідковувати ваше місце розташування, чи використовувати мікрофон, камеру. Бажано додати сповіщення для підтвердження ваших дій (часто можна випадково не те натиснути, що хотілось). Рекомендовано дозволити використовувати JavaScript бо 99% сайтів їх використовують. А от флеш бажано за запитом. На технології флеш будуються онлайн ігри та різного типу курси і реклама. При потраплянні на Flash, що запускається без вашого відома можна впустити вірус навіть не знаючи про це. Зображення є на кожному сайті (і це частини дизайну) тому їх дозволяємо, а от вистрибуючі вікна, як і флеш краще за запитом. Синхронізацію даних залишимо та автоматичне скачування файлів можна налаштувати за власним бажанням.
Слайд12. Потрібно встановити, щоб додатки перш ніж могли отримати доступ до ПК запитували. Далі користувач сам несе відповідальність за дозвіл відповідно ступеня довіри до того чи іншого плагіна. Обробники протоколів мають бути замовчуванням. Решта налаштувань коректно налаштована браузером тому їх можна залишити так як є.
Слайд13-14. Наразі в мережі широко поширюється тенденція на використання захищених протоколів. Тобто протоколів які не лише відповідають за стандартний обмін даними між сервером та користувачем, а ще й мають можливість шифрувати інформацію. Як розпізнати такий протокол? З лівої сторони адресного рядка браузера при захищеному з’єднанні буде відображатись зелений замочок. На деяких сайтах таких замочків немає. Чому? Бо для розробників сайтів, щоб встановити такий замочок та захистити обмін даними потрібно оплатити від 450 до 13 500 грн (від ступеня захищеності і перевірки сайту). Тому на сайтах банків, там де потрібно вводити особисту інформацію повинні бути присутні такі протоколи. А от на сайтах авторизація мінімальна або її взагалі немає по суті захищеності не потрібно.
Слайд15-16.  Минулого уроку ми також говорили про СПАМ. Назойлива реклама, яку можна з легкість заблокувати. Коли нам приходить такий лист потрібно відмітити його галочкою та повідомити про спам поштовий сервер. Після відмічення «поштовик» прийме ваше зауваження до уваги і сам буде відправляти листи від поміщеного користувача в папку спам.
Слайд17-20. Для убезпечення втрати власних файлів бажано виконати резервне копіювання. Для цього переходимо в «Пуск» - «Панель управления». Змінюємо вигляд по категоріям (так легше шукати потрібне). Обираємо «Восстановление», далі «Восстановление файлов» і «Настройка резервного копирования.
Слайд21-24. Оберемо місце збереження файлів, встановимо пункт вибору файлів для резервування, обираємо потрібне та запускаємо архівацію. Після архівації бажано зберегти архів на інший носій.
Слайд25. Не одноразово я думаю ви в фільмах бачили, коли крутий хакер сідає і відновлює файли, які були видалені. Насправді це не вигадка кіно, а реальність. Правда це робиться не так швидко.
Слайд26-27. Чому так стається? Візьмемо фрагмент диску. Найменші сектора для запису файлів (комірка) називається кластером. От і в ці кластери послідовно записується файл. Після того, як користувачу потрібно видалити файл і він це робить система кластери помічає, як вільні. Тобто файли не видаляється. В комп’ютері просто ставиться відмітка про вільне місце. Коли ви приносите знову, якісь файли то нові просто замінюють старі файли (от тоді лише відбувається витирання). Але коли ж ця заміна може статись? День? Два? Місяць? Рік?. Все залежить від інтенсивності запису даних.
Слайд28. Якщо файли були випадково втрачені можна запустити програму  Recuva або Disk wipe та слідуючи простим інструкція можна відновити втрачені файли. Часто ці програмі допомагають при втраті файлів з флешки.
Слайд29-35. Якщо ж Вам потрібно безпечно видалити файли, щоб ніхто не міг до них дістатись, для цього використаємо програму CCleaner. Перейдемо в пункт «Сервис» - «Стирание дисков». Оберемо, що потрібно стерти, чи весь диск, кількість підходів та тиснемо «Стереть». Програма перепитає нас підтвердження своїх дії. Такий процес займає досить багато часу. В три підходи свою флешку в 32GB чистило 2 години 42 хвилини.
V. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок
·        Практичне завдання (Слайд36-37)
1.      Виконати резервне копіювання даних локального диску С та зберегти на локальний носій диску D
2.      Результат виконання продемонструйте вчителеві
·        Релаксація
Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору
Крила метелика
(Вправа покращує циркуляцію крові.)
Запропонуйте дитині уявити, що вії - це крильця метелика. Покажіть дитині на своєму прикладі, як моргати очима. Через десять секунд закінчіть вправу і дайте очам відпочинок на п'ять-десять секунд. Далі повторіть рух ще один-два рази. Запропонуйте малюкові повторити за вами.
VI. Підбиття підсумків уроку
·        Бесіда за питаннями (Слайд38)
1.     Які налаштування браузера варто встановити для підвищення безпеки використання Інтернету?
2.     Що таке захищений сайт? Які його ознаки?
3.     Що таке спам? Які засоби використовують для захисту від спаму?
4.     Як здійснити резервне копіювання даних? Для яких цілей його виконують?
5.     Як відновити дані з резервної копії? Що для цього потрібно?
6.     Чому можна відновити видалений файл? Як це здійснити?
7.     Як безпечно видалити дані? За допомогою яких програм це можна здійснити?
8.     Чим, на вашу думку, повинна відрізнятися поведінка в Інтернеті дорослої людини й учня 9-го класу?
VIІ. Домашнє завдання
Доопрацювати параграф 4.2. Підготуватись до тестової перевірки знань.